Monday, March 26, 2007

Helgen, Zlatan och grillning

Helgen gick snabbt, alldeles för snabbt. Dessutom var den en timme kortare än andra helger. Mitt huvud och min kropp saknar den timmen, går det att få tillbaka den på något sätt? I lördags hade vi 2-årskalas för lilltjejen. Lyckad och trevlig tillställning slutande sent. Rocker-Anders dök lite halvpackad upp vid 22-tiden och undrade var födelsedagsbarnet var. Kul! I övrigt hann jag väl med en del av det jag borde göra.

Zlatan är tillbaka i landslaget. Skönt för tidningar som Aftonbladet som nu har får material till minst halva sin rosa bilaga; "Zlatans presskonferens: ord för ord", "Zlatan stod över träningen, 'Ingen fara för start' säger läkaren", "Statistik från Zlatans kvällsträning", "Zlatan gnäller på maten", "Zlatan gnäller på Mellberg", "Zlatan recencerar Cohello", mm.

Zlatan är en gudabenådad fotbollsspelare, inget snack om den saken. Men som person är han väl relativt ointressant. I alla fall ur den meningen att han inte utvecklas på något sätt. Oavsett tid på dygnet eller status i övrigt är han samma gamla arroganta surboll som han varit under hela sin karriär. Att sura mot journalisterna eller ge totalt oväsentliga svar på intressanta frågor är inget nytt. Sedan sitter kossorna Andersson och Lagerbäck fegt bredvid och idisslar, livrädda för att Zlatan ska bli "sur" igen. Jag kan för mitt inre se hur Lagerbäck och Zlatan har ett "allvarligt" samtal mellan 4 ögon, det är ingen rolig syn. Stake är nog inte något som en svensk förbundskapten utrustas med.

På söndagen blev det varmt, 10 grader eller något liknande. Då åker klotgrillen fram hos Svensson. Förvisso trevligt, men ack så förutsägbart. Påminner mig om sommrarna hos farmor; "Men det är ju varmt ute, ska du inte gå ut?" (det var för övrigt samma farmor som jämt skällde ut mig för att jag sov så länge på morgonen, svaret på detta och det tidigarna nämda stavas Tavegyl, dvs den fantastiska lilla tabletten som gjorde dig allergifri och totaldäckad). Ingår grillbegäret i den svenska genuppsättningen?

No comments: