Monday, October 13, 2008

Hantverkare är nog bra människor egentligen... eller?

Större delen av sommaren gick åt till en helrenovering av vardagsrum och matsal (jag kallar det för matsal eftersom det låter mer bombastiskt än matrum). Ett projekt som med hjälp av hantverkare skull ta runt 2 veckor... det tog 11... och felet var inte mitt, om man säger så. Slutresultatet blev dock över all förväntan. Både visuellt och kostnadsmässigt.

Nu börjar det bli lite kallt ute och jag tycket nog att det skulle vara dags för lite eldande i vår nya braskamin (vi har tagit bort den gamla gigantiskt stora öppna eldstaden som inte fyllde något syfte whatsoever). Kallade självklart dit en sotare innan för att provtrycka och inspektera installationen. Dom kom i fredags.

Jag skulle nog ha börjat ana oråd när det första som händer är att en av sotarna håller på att ramla ner från taket. Och det andra som händer är att samma sotare tappar ner en kudde i pipan (som dom senare inte får upp). Vid provtryckning konstateras det iaf att det inte är tätt. Och att läckan sitter i den inbyggda delen... jag skulle här kunna infoga ritningar, bilder, m.m. för att förklara hur det ser ut i verkligheten, men det orkar jag inte. Vi kan nöja oss med att det blir jäkligt krångligt och att man måste gå in genom en nybyggd, nyspacklad och nymålad vägg för att komma åt...

Om hantverkaren säger att han installerat braskaminer och rökrör tidigare, så får man väl tro honom? Men varför kollar man inte täthet innan man bygger in? Har han aldrig gjort det tidigare? Det är alltså bara tur att det gått bra dom tidigare gångerna? Nog borde man väl förstå att det inte räcker med en visuell inspektion av en ingjutning när det gäller total täthet? Frågorna är många och svaren är få. Hantverkaren i fråga skulle ha kommit igår. Men det gjorde han inte. Och han hörde inte av sig heller.

F-n ta er...

Hantverkarskrällen...

Nästa gång ska jag nog försöka skriva om något trevligare. Ska nog försöka ta och avsluta listan över mitt livs viktigaste skivor. Det borde bereda mer glädje än detta.

No comments: