Wednesday, May 11, 2011

Dagen till ära: ett intervallpass!

Har tänkt försöka bättra mig och blogga lite mer regelbundet... tror jag. Har nog sagt det vid några tillfällen tidigare. Men nu ska jag i alla fall försöka.

Eftersom frugan jobbade sent igår och idag blir det till att försöka hinna med träningen på andra tider. Idag stod ett rött intervallpass på schemat. Eftersom väderprognoserna lovade gott så tänkte jag att det kunde vara lämpligt att köra på morgonen.

Upp 6.15, frukost och check av cykeln. Som vanligt kom jag iväg typ 15 minuter senare än vad jag tänkt mig. Körde uppvarvning ut längst Huddingevägen, och därefter in på Lännavägen. Intervaller påbörjades. 6*4min med 2 min rullvila mellan varje var tanken. Gick generellt sett ganska bra. Tycker dock att det är svårt att hålla pulsen uppe när det är lite kuperat. Uppför kommer mjölksyran innan pulsen når tillräckligt högt upp och nedför trampar jag ur Compactpartiet innan pulsen toppar.

Fortsatte in på Lissmavägen och avslutade intervallerna vid Lännakorset. Därefter rull längst 73:an in till stan och jobbet. Rullande in vid 8.30. Perfekt!

41km, 85min, snitt på 29 km/h och topp på 53 km/h. Snittpulsen litar jag inte riktigt på eftersom den initialt visade på 244... har inte riktigt den maxpulsen.

Som vanligt bestod rundan av ett antal incidenter. En patologisk bilist som trots tom väg körde toknära, bromsade in framför och pekade på den osopade cykelvägen som var belamrad med ungar. Suck... En MTB-cyklist som tog ut en sväng (från vänster in på den väg som jag cyklade på) så pass mycket att jag nästan körde in i hans framhjul. Dubbelsuck...

Och det man ser bland cyklisterna på stan (som är många nu) ska vi inte ens prata om... men å andra sidan är det inte så lätt heller. Avslutar med en bild från Fredde som visar hur vardagen kan se ut på cykelvägarnas getingmidja (Slussen). Så har det sett ut i ett par veckor nu. Omledning - nepp, varningsskyltar - nepp, hänsyn - nepp.

No comments: