Monday, June 27, 2011

VR 2011 – Aftermath

Slutligen
Efter målgång, ryggdunkar och medaljuthämtning gick delar av 9C tillsammans till den extremt långa matkön för att få oss lite lådmat och lättöl. Vädret var nu strålande och solen sken på trötta cyklister. Till skillnad mot förra året då endast pastasallad serverades fanns det nu även ett alternativ med potatissallad och kyckling. Det smakade inte bra, men var välbehövligt. För att få lite valuta för min anmälningskostnad klämde jag även två hela lättöl.
Det var uppenbarligen den här man kämpade för.
Det var inga som helst problem att sätta sig i sadeln igen och cykla de 3 kilometrarna till sporthallen. Jag packade ihop cykeln i bilen och tog mig sedan en lång dusch och satt och ljög lite med gubbarna i bastun. Jag var fortfarande pigg i både huvud och kropp och hade utan problem kunnat sätta mig i bilen, men VR föreskriver 6h vila efter målgång och så fick det bli.

Låg på madrassen i sporthallen ett par timmar, slumrade i någon timme och började därefter packa ihop mina prylar. Efter en pizza, en stor cola och lite godis var jag redo för att bege mig hemåt. Det värsta under hemresan var väl att mina ögon inte mådde särskilt bra. Det rann ganska rejält och var lite dimmigt emellanåt (nu 1 dryg vecka senare och lite starka ögondroppar är jag fit-for-fight igen).

Statistik
Det har kommit upp lite statistik på resultatjakt.se nu. Följande siffror går att hitta:
Summering:
Deltagare:
18269
Medeltid:
12:29:37
Ej fullföljande:
823 (4%)
Ej startande:
3542 (16%)

Totaltid:
08:38:00
Pos:
979
Pos Medevi:
955
Pos Aspa:
699
Pos Hjo:
1082
Pos Bankeryd:
1063
Pos Gränna:
1319
Mål:
12:40:00
Medevi:
12:01:00
Aspa:
11:03:00
Hjo:
09:05:00
Bankeryd:
07:35:00
Gränna:
06:18:00
Start:
04:02:00
Medelhastighet:
34.7 km/h
Kronologisk pos:
5901
Passerade:
7287
Passerad av:
18
Pos i ÄLVSJÖ:
8 / 77
Medeltid klubb ÄLVSJÖ:
11:42:19

Totaltiden har framkommit tidigare. Det som kanske är intressant är att sätta den i relation till min tid förra året: 10:57, dvs. en förbättring på 2h19min. Om jag fortsätter i den takten borde jag alltså köra på 6:19 nästa år. Kanske inte helt rimligt. Sub8 är väl dock inom räckhåll, men det är alldeles för tidigt att säga något om nu. Position 979 av 18 269 fullföljande är ju faktiskt ganska mäktigt. 7287 cyklister passerades på vägen och endast 18 passerade mig. Jag misstänker att de flesta av de 18 tillhör Fredrikshofs Sub9B som startade samtidigt som oss och kom i mål på 8:27.

Av positionen vid de olika mellantiderna går det att utläsa att morgonens snabbgrupper kört snabbare fram till Gränna, vilket inte är så konstigt eftersom det var väldigt full på vägarna för oss. Morgongrupperna hade nog ganska fritt fram till Gänna. Vid Aspa låg vi riktigt bra till och hade en tid på under 8:30 på gång, men sedan tog det ju stopp och vi tappade en hel del positioner.

Sedan har jag försökt räkna lite på snitthastigheterna för de olika sträckorna, men inte riktigt fått rätsida på det. Mycket beroende på att VR envist anger 300km som totallängd, medan den riktiga sträckan är 295km. Det finns alltså 5km som försvinner efter vägen, vilket då gör att de angivna sträckorna mellan tidtagningsmattorna inte riktigt stämmer. Egna uträkningar ger ganska knepiga siffror. Dock känns det som om resultatjakt.se fått till det ganska väl (även om jag är lite fundersam över att Gränna-Bankeryd gick så pass fort). Med lite baklängesräkning mot officiella mellantider borde det väl gå att räkna ut vilka sträckor som resultatjakt räknat med. Men det får bli en senare övning.

Start-Gränna
35.3 km/h
Gränna-Bankeryd
36.6 km/h
Bankeryd-Hjo
34.0 km/h
Hjo-Aspa
34.6 km/h
Aspa-Medevi
34.1 km/h
Medevi-Mål
32.3 km/h
Från resultatjakt.se

No comments: