Monday, July 4, 2011

Sammanfattning av maj och juni

Insåg att jag missat att sammanfatta maj, och nu är det ju även juni genomförts. Det får väl bli någon slags dubbelsammanfattning. Vi börjar med:

Maj 2011
Sammanfattningsvis: Intensiva helger, hälsena och VR-upptrappning

Lite statistik från funbeat.se:
3170 minuter (52h och 50min) träning loggad
135 mils förflyttning (utomhus)
139 snittpuls (över alla mätta pass)
35 pass registrerade
129 mil cyklade utomhus
57 km löpning

Efter urladdningen på triathlonlägret på Fuerteventura inleddes maj med en lugn vecka… nja. 3:e maj snöade det när jag cyklade till jobbet. Onsdagen sprang jag en lätt löptur och började bli riktigt orolig för min högerfot. Löpningen funkade alldeles utmärkt (otroligt pigg efter 3 vilodagar), men foten kändes definitivt av.

Första helgen i maj var det dags för nästa randonneur-utmaning: Täbys 30-milare. Det visade sig bli en dag med strålande väder, bra sällskap och riktig propagandacykling. Cykelmässigt hade jag en liten dipp efter ca 9 mil av tung motvindskörning, men sedan gick det riktigt bra. En av mina bästa dagar på cykeln (i Sverige). Se sammanfattning här.
Självporträtt från 30-milaren...
Nästa vecka blev det bara cykling. Tanken var ursprungligen att fokusera på löpningen inför Göteborgsvarvet, men det satt tyvärr min hälsena stopp för. Senan gjorde inte ont hela tiden (endast när jag gick ned för trappor) men den ”knarrade”. Frugan undersökte och konstaterade senskideinflammation. Ingen löpning, massage, laserbehandling och liniment ordinerades av Fru Dr Krantz.

Cyklingen funkade dock bra (inte samma belastning på senan) och på helgen körde jag Roslagsvåren med min tänkta VR-subgrupp. Det blev en riktigt blöt och inte helt lyckad tillställning. Veckan därefter började faktiskt hälsenan att kännas bättre. Jag fick ihop 2 löppass innan Göteborgsvarvet och hade faktiskt en god förhoppning om att kunna göra hyfsat ifrån mig, och det gick ju faktiskt klart över förväntan.

Tyvärr blev väl hälsenan inte direkt bättre av Göteborgsvarvet. Efter att ha prövat ett löppass på onsdagen efter varvet beslutade jag mig för att lägga löpningen åt sidan tills det att hälsenan kändes helt okej. Nu fick det bli fokus på cyklingen och VR istället. Maj avslutades sedan faktiskt, till familjens stora glädje, med en ledig helg.

Juni 2011
Sammanfattningsvis: Cykling!

Lite statistik från funbeat.se:
3549 minuter (59h och 9min) träning loggad
165 mils förflyttning (utomhus)
136 snittpuls (över alla mätta pass)
28 pass registrerade
164 mil cyklade utomhus
8 km löpning

Juni inleddes med att knäcka även 40-milsdistansen på randonneurfronten. Sammanfattningsvis kan det väl sägas 50% heaven & 50% hell, fast i omvänd ordning. Lite längre sammanfattning här. Jag insåg efter denna runda att distansen som sådan inte skrämmer mig längre. För ett år sedan var 40 mil en totalt oövervinnlig sträcka, och nu något som jag faktiskt kan bemästra. Kände mig riktigt stark på slutet. Tyvärr blev det ingen 60-milare och Super Randonneur i år, fick inte riktigt in den i planeringen och nu är det nog inga fler möjligheter att köra. Men det får bli nästa år istället. 60 mil skrämmer mig faktiskt inte alls.

Sedan var det den sista träningen inför VR som gällde. Tyvärr blev det inte mycket träning med Sub9C, i övrigt kämpade jag på med några distanspass och några intervall- och fartpass. Kroppen kändes hyfsat pigg, men inte alls i samma form som t.ex. under Mallorca. Distansen kändes inte som några helst problem, däremot var jag lite orolig för farten. Hade ju egentligen inte fått någon riktig värdemätare fartmässigt innan VR. Roslagsvåren var väl tänkt att vara en sådan, men det floppade ju lite.
...och ett självporträtt från 40-milaren.
Hur VR sedan gick, både förberedelse, lopp och efterbörd är ju redan avhandlat här i bloggen så det behöver jag inte nämna här.

Efter VR var det faktiskt riktigt segt att komma igång med regelbunden träning igen. Distanspassen kändes lite lika lockande och helst av allt ville jag komma igång med löpningen. Det dröjde dock till den 29:e innan jag tyckte att hälsenan kändes tillräckligt bra för att dra igång.

Nu väntar Vansbro, semester och förhoppningsvis en rejäl upptrappning av löpningen. Cykeln (oklart vilken ännu) åker självklart med på semestern. Tanken var att ta med CX:en (för att kunna ta dottern på påhängscykeln bak), men eftersom PowerTap-hjulen kommer nu i veckan är jag grymt sugen på att få med även racern. Vi får väl se.

Halvåret i sammanfattning
Jag tittade tillbaka på 2010 och konstaterade att jag nu under första halvan av 2011 kommit upp i samma träningsmängd som hela 2011. Har dessutom förflyttat mig 150 mil mer i år än under 2010 (alla typer av träning – löpning, cykel, skidor – inräknat), 520 mil under 2010 och 670 mil hittills i år. Kanske en lite väl kraftig ökning av träningsdosen, men å andra sidan känns det som om kroppen hänger med än så länge.

No comments: