Tuesday, December 6, 2011

Dubbar och konstiga människor

Flera dagar med minusgrader nu i Stockholm. I morse fanns det till och med lite nyfallen snö på cykelbanorna. Tungt med dubbdäck men definitivt nödvändigt. I går morse noterade jag många däckssläpp både bland medcyklister och bilister. Hos cyklister är det bara korkat, men hos bilisterna är det både korkat och olagligt. Fattar inte riktigt hur man är funtad när man chansar.

*

Dottern provcyklade sina dubbdäck igår. Klart nöjd, bortsett från det helt korrekta konstaterandet att det faktiskt går lite tyngre med dubbdäcken.

*

Cyklistbloggen har idag skrivit om cykling som frihet. Kan definitivt skriva under på det mesta som framkommer där. Mina motiv till den dagliga pendlingscyklingen handlar just friheten, autonomiteten och även den dagliga dosen av frisk luft och motion (nu motionerar jag förvisso en hel del ändå, men ändå). Jag törs nog faktiskt dra det så pass långt att jag skulle säga att pendlingscyklingen totalt förändrat mitt liv. Min normala "höstdepression" är som bortblåst, jag är piggare och jag mår riktigt bra. Att cykla till jobbet eller hem, oavsett väder eller årstid är inte något som tar emot, utan snarare något som jag längtar efter.

Den här mannen tillhör organisationen Bilfront och tycker inte att  cykeln är
frihet, utan bara ett hot mot det svenska välståndet och friheten.

*

Som Cyklistbloggen även konstaterar skriver DN idag om att bilar ska ge plats för gående, cyklister och kollektivtrafik. Angående artikeln i sig finns det kanske inte så mycket att säga annat än att slutsatserna förmodligen är helt korrekta: gatuutrymmet i Stockholms innerstad börjar ta slut och snart väntar ett riktigt kaos om man inte börjar åtgärda det idag. Glädjande nog verkar det också som om politikerna insett att vägen framåt är att minska antalet bilar i innerstan, snarare än att satsa på att öka framkomligheten (vilket endast leder till fler bilar). Så till och med för att vara DN är det väl en alldeles utmärkt artikel.

Att läsa vissa kommentarer är dock en källa till skratt och förvåning. Plockade ut ett par för att skapa lite förståelse över vilka det är som uttalar sig och vilka föreställningar som faktiskt finns därute på gatorna.

Japp, det är bara i perioden juni-juli-augusti-september som det cyklas. Och självklart är det cyklisterna som orsakar bilköerna under dessa månader. Sommarbilar, alla vägarbeten, studentflak, m.m.? Och självklart ska vi ha tunnelbana hela vägen ut på Ekerö, eller vad är det signaturen "Trött" egentligen menar?

Undrar verkligen om Stockholm kommer att dö om det blir mindre bilar på huvudgatorna. Och Bangalore är väl verkligen ett gott exempel på god trafikplanering, god framkomlighet och en härlig miljö och frisk luft.

2 comments:

Anonymous said...

YES!! Bort med drägget så får vi Moderater och Miljöpartister som har feta löner mer plats åt oss själva. Set är ingen mänsklig rättighet att andas innanför tullarna.

Middleman said...

Vet inte om det specifikt är MP eller M som står för någon speciell inriktning. Självklart är det en mänsklig rättighet att andas innanför tullarna, däremot kan det inte vara en mänsklig rättighet att sitta ensam i en SUV innanför tullarna, eller att bo innanför tullarna.