Wednesday, December 21, 2011

Power Profile

Cyklister är duktiga på olika saker. Vissa är duktiga på att spurta, vissa på att klättra och vissa på att vara hjälpryttare. Spurtare är normalt sett chanslösa i bergen och klättrare har inte en chans i en spurt. En spurtare främsta vapen är förmågan att utveckla en enorm effekt under en kort tid (explosivitet), medan en typisk klättrare är mer kan utveckla en jämn och hög kraft under en längre tid (hög mjölksyratröskel) . Sedan finns det mycket mer fysiologiskt att säga om detta, men det överlämnar jag med varm hand till de som kan det på riktigt. Men genom att mäta den effekt som man klarar av att utveckla i olika tidsintervall går det alltså att kvantitativt mäta styrkor och svagheter. En manlig spurtare i världsklass klarar t.ex. av att leverera uppåt 24 W/kg under 5 sekunder.

Andrew Coggan & Hunter Allan (Training and Racing with a Power Meter) har givetvis mängder av statistik som tillåter jämförelse med andra cyklister och även ett träningspass för att ta fram vettiga siffror för just min profil. Coggan/Allen använder sig av 4 olika tidsintervall; 5 sekunder (spurt), 1 min (långspurt, uppdrag, jaga ikapp utbrytning), 5 min (utbrytning, förning) samt 1h (tempo, klättring). Passet som körs är följande:


För att analysera passet och wattsiffrorna kör jag TrainingPeaks WKO+. Det fungerar bra även om det inte är helt trivialt att komma igång med och förstå. Jag tror nog att det finns en hel del potential i programmet som jag inte insett ännu. En av fördelarna är att det är väldigt lätt att leta reda på t.ex ditt bästa 5min-intervall från ett träningspass. Du behöver inte tänka på att trycka på Lap-knappen på cykeldatorn eller så. Sedan kan man ju få ut en hel del coola grafer.

Huvuddelen av passet ovan.
Vad gick det då för mig? Kan väl bara konstatera att jag bekräftade det som jag redan visste. Min spurt är usel (även om jag tror att det faktiskt blev ännu uslare under testet än vad den är i verkligheten, mest beroende på traineruppsättningen. Den ska nog mätas på platt asfalt egentligen). Min 1-minutare är ok och min styrka ligger främst i de längre intervallerna (5min, 1h - dvs. FTP). Det som var lite förvånande var dock att min 5-minutare "statistiskt" sett faktiskt var bättre än min FTP. Slutsatsen är dock att mina styrkor lutar åt tempo, klättring och långa distanser. Perfekt!

No comments: