Saturday, February 4, 2012

Bike Fit #2 (tempo)

Jag är djupt nere i träsket. Det första fixen var inte gratis och inte tillräcklig, så nu har jag tagit en till fix. Denna gång med en något annorlunda och mer exklusiv smak. Specialized Concept Store i sjöstaden och Patrik E fick hjälpa till med en Body Geometry Fit. Denna gång för tempohojen som jag inte ens gjort ett ärligt försök att ställa in. Och inte hunnit cykla på för den delen heller. Jag har dock hört mycket gott om SCS BG-fit:ar (tveksamt ord), dels i form av resultat och del i form av omfattning och grundlighet.

Det hela började med att jag kvällen innan började skönja en rejäl förkylning i min kropp. Jag pallrade mig dock upp på torsdagen och drog i väg till Hammarby Sjöstad. Sedan började jag och Patrik med det allra viktigaste; en espresso och lite allmänt cykelsnack. Vi konstaterade att det var en tempohoj som skulle ställas in från scratch och att målet var att hitta en bra ställning för långdistans-triathlon (sorry Fredde, kanonkula på FRA-slingan var inte alternativ nr 1). Dvs. en schysst avvägning mellan komfort och aero för långa (3+ timmar) solorundor.

Självklart har Park Tool en speciell sågmall för sadelstoplar.
Därefter var det dags för inmätning. Patrik la mig på sträckbänken, drog i benen, mätte vinklar och skådade mig med ett allmänt kritiskt öga. Han noterade siffror, kliade sig lite i huvudet och tittade fundersamt på mig… känns alltid bra. Sedan började vi med sadelpositionen. Efter en sittbensmätning åkte raskt den gamla fi'zi:k-sadeln av och ersattes av en Specialized Romin Evo Comp Gel. Efter lite sågning i sadelstolpen nådde vi den "optimala" benvinkeln om 30 grader.

Därefter var det dags för styret. En reglerbar styrstam åkte på och vi flyttade fram och tillbaka tills det att vi hittade en bra ställning; både för aeroställning, samt ställning med händerna utflyttade (vid bromshantagen). Det enda som vi inte kom riktigt överens med var växelreglagen. Shimanos reglage är ganska tungmanövrerade och kräver i princip att jag flyttar händerna för att växla. Det skulle nog kunna gå att få till bättre, men det skulle betyda vajerbyte, kapning av tempopinnarna m.m. Patrik rekommenderade att göra detta i samband med vajerbyte, och att i samma veva fundera på att uppgradera reglagen till ett på Zipp RC2-reglage, dvs. reglage som återvänder till centrum vid växling. Verkar riktigt häftigt, men inte helt gratis om man säger så. Som tur var visade det sig att min styrstam passade bra och behövde alltså inte bytas ut.

Patrik pular sulor
Med sadel och styre inställt var det nu dags att titta på allting framifrån istället. Hur ser trampet ut, fladdrar knäna, m.m. Här känns det som om det stora skillnaden mot BikeFit:en på CykelCity ligger (bortsett från att man på CykelCity aldrig vred och tänjde på min kropp heller). Patrik satte ett par klistermärksprickar på mina knäskålar och satte sig sedan framför mig för att kolla hur det såg ut när jag trampade. Nu var det dags för nästa "sak-som-jag-aldrig-hade-kommit-på- eller-testat-själv" - iläggssulor till skorna. Självklart Specializeds egna, som hjälpte till med stöd i hålfoten och att separera lite på nerver i vid tårna som brukar hamna i kläm. Sulorna var nog faktiskt lite utav en aha-upplevelse och gjorde en direkt märkbar skillnad i känslan i trampet. Efter lite justering av klossarna på skorna var Patrik nöjd med hur det såg ut, och jag nöjd med hur det kändes.

Väl inställd cyklist på dokuserad cykel
Klockan var nu 2, ca 3,5 timmar tog det alltså. Lugnt och skönt var det (lite off-season för cyklingen nu), trevligt snack och ett grundligt genomförande. Alla tummar upp till Patrik och SCS alltså. Sedan återstår det ju att se om resultatet är bra. Har nu skiftat cykel i trainern och satt tempohojen där istället. Det kan ju vara en god ide att vänja kroppen vid den sittställningen. Så fort jag blir av med min DÖDS-förkylning ska det köras. Och utvärderas.

Specializeds ny tri-monster Shiv. $12700 - Yeah!

1 comment:

Tille said...

Det där låter ju bra. Typ som jag upplevde det. Synd att jag inte tittade förbi som planerat.