Wednesday, February 1, 2012

Rapha Festive 500 för sista gången den här gången...

Jag vann inte. Jag fick inte heller något hedersomnämnande eller landade på prisplats (1-5). Mitt röstfiske bestod av det här inlägget, några önskningar bland vänner på Facebook, några tweets och en tråd på Funbeat. Orkade faktiskt inte med så mycket mer, och ärligt talat så är det här med röstfiske inte riktigt min grej.

Jag insåg redan från början att Öijer skulle bli en alldeles för svår motståndare. Våra bidrag kan väl sägas vara ganska likvärdiga: vinter, is, mörker, solocykling, minusgrader och CX. Turer på mellan 5-10 mil dokumenterat med blogginlägg och foton. Men sedan den stora skillnaden: Henrik med en blogg med upp till 1600 unika besökare per dygn (jag har väl peakat på runt 200 när jag slängt in en länk på ett välbesökt ställe), drygt 800 vänner på FB och ett antal följare på Twitter. Etablerad helt enkelt. Och slipad när det gäller röstfiskandet.


Henrik sprang iväg i röstningen och jag låg stadigt i mitten. Tror att jag landade på plats 13 eller 14 till slut. I antalet röster alltså. Nu visade det sig att rösterna inte var allt. Flest röster fick en Johnny Nettles, med en film som jag iofs tycker var ganska intetsägande. Dock visade sig de flesta av Johnnys FB-röster komma från Georgien och Malaysia. Och trots att han fått över 1700 röster hade han bara drygt 200 st som tittat på hans video. Köpta röster eller inte... misstänkt var det i alla fall och Johnny hamnade inte på prisplats utan fick ett hedersomnämnande istället. Rent generellt tror jag tyvärr att det inte var så många som tittade på hela bidragen, utan snarare röstade antingen på det man blev uppmanad att rösta på, eller möjligtvis på den bild som Rapha valt att illustrera bidraget med. Lite synd tycker jag eftersom det var en hel del bidrag som i sin helhet var riktigt bra.

Den här bilden av Henrik valde Rapha - jag tycker dock att det finns betydligt bättre bilder på tävlingsbloggen.

På andra plats kom en Richard La China som nog var ganska övertygad om att han vunnit tävlingen när röstningen avslutades. Tror att han fick runt 200 röster mer än vinnaren som blev....

Henrik Öijer - Dalarnas bloggare 2011

Grattis Henrik!

Nästa år får jag nog satsa på att cykla hem från Skåne till Stockholm i ett svep under mellandagarna. Och hoppas på att det är snöstorm. Och kanske bli tvungen att amputera en arm. Det borde väl vara en "epic ride" värd att belöna oavsett omröstning på FB.

No comments: