Saturday, April 21, 2012

Starka gubbar!

Distanspass idag med Nacka/Värmdö/Farstas Sub8:30-gäng. 12 startande kämpar (och jag tror inte heller att alla tillhör subgruppen) är alldeles för få. Tydligen har de andra gängen problem med närvaron också så vi får väl se om det blir ytterligare konsolideringar.

Nåväl, jag hoppade på i Älta vid 9. Som vanligt med hjärtat i halsgropen och med några bekymmer. Idag var det en punka i garaget och ett knakade vevparti som spökade. Plus att jag var tvungen att skruva på en flaskhållare på crossen eftersom jag inte monterat ihop hela racern ännu eftersom jag är en lat fasen och eftersom jag borde göra något åt både kedja och krans innan jag cyklar på den igen.

Jag var alltså sen... men det var å andra sidan också resten så det gick ju bra. För övrigt var det finracrar, kolfiber och högprofildäck så långt ögat nådde. Då får man ligga i lite med cross och 28mm-däck. Och ligga i blev det mycket av idag. Först motvindskörning i belgisk kedja och runt 30 km/h ner till Sorunda (80km) och därefter bombning hem. Dvs. lika jobbigt som i motvinden men betydligt snabbare.

Gubbarna tryckte på och jag tror att vi var en hel del (inklusive undertecknad) som kämpade ganska hårt idag. Jag hade som sagt var räknat med distansbelastning, men nu blev större delen i tempo-zonen. Och fasen vad starka några är. Jag fick kämpa på idag och verkligen bita ihop. Men det är väl då man tränar som bäst också. Som vanligt känner jag mig fullständigt komfortabel med distans och klättring, och lite mer ovan vid att köra snabbt.

Klungkörningen var väl dock sådär... Den belgiska kedjan (eller VETTERNKETTE som det tydligen ska heta nu) blev ryckig. Vänsterledet gick alldeles för snabbt och allt för ofta slog frontmannen inte av när han vek av till höger. Resultatet av det blir att vänsterledet får sprinta och att högerledet får svårt att hålla ihop. Och jag tror att min tes håller: en dålig belgisk är snittmässigt långsammare än tvåparskörning. I alla fall definitivt jobbigare. Vi måste öva helt enkelt.

Jag och Jonas G avvek i Haninge och cyklade hem i något mer mänskligt tempo. Alltid skönt att få trampa av sig lite lugnt efter ett hårt pass. Väl hemma avnjöt jag en lång dusch, en omelett och därefter en tvsoffa med smågodis och kompressionstights.

Inga foton idag... det gick alldeles för snabbt.

No comments: