Tuesday, May 8, 2012

I brist på annat.... lite cykling, träning och sånt.

Lite motivationsbrist just nu avseende skrivandet. I själva verket finns det väl egentligen mycket att skriva om. DN har t.ex. skrivit ganska mycket om cyklingen i förra veckan. Själv har jag övergått från svettopendling till #pendlamedstil. Jag ska tydligen också köra en Fleche snart. Träningen i förra veckan var lite upphackad. Låt oss ta det i tur och ordning.

*

I DN har det publicerats en hel del bra artiklar under senaste veckan. DN av alla tidningar. Cyklistbloggen sammanfattar. SVT Rapport hade dessutom skrivit en mycket märkligt redaktionell artikel om cyklister i stan. En artikel som faktiskt skrevs om efter det att olämpligheten i de ursprungliga formuleringarna noterats.

*

Pendla i träningskläder är bara sååå ute. Pendla med stil (#pendlamedstil) är det som gäller nu. I alla fall i en liten utvald skara twittrare. Fastnavad Langster, snygga kläder (Rapha funkar självklart alldeles utmärkt) och glida genom stan (vilket är just vad man gör med fastnav) - det är (väl) stil!

#pendlamedstil
*

Flecheplaneringen är i full gång (av Tille, inte av mig) och det kan ju bli en riktigt rolig dag och natt... eller rent överdjävlig om det regnar. Planen är lätt: kl 10 på lördagen är vi i Stockholm och innan kl 10 på söndag ska vi vara i Skövde. Och så lite cykling däremellan. Den stora frågan är om jag ska köra Tumbas 40-milare nu på lördag eller inte.

*

Träning då... Tja, ett par sjukdagar samt att jag var ensamstående med barn (fru på Rhodos) i förra veckan gjorde väl inte direkt underverk för träningen. Körde veckans första pass på fredagen (simning). Ett riktigt skitpass med massa kramp. Sedan kollade jag upp träningsprogrammet för att klara Jubileumsmaran under 4 timmar (nedåt 3.45 ska jag nog kunna ta mig). Hursomhelst så säger träningsprogrammet att mina långpass borde ligga på 27km nu, så då var det väl bara att ge sig ut på långpass då.

Eftersom V skulle på kalas på lördagen passade det väl bra att ge sig ut då. Målet (och det jag skulle hinna med) var 2 timmar i runt 5:30-tempo. Och det var väl precis vad det blev. Kändes lugnt, piggt och bra! 22km slutade det på och hade det inte varit för att tiden i övrigt var knapp så hade jag kunna klämt några km till. Inga problem med knän, fötter eller annat strunt. Ett bra kvitto helt enkelt.

På söndagen blev det inte mycket mer än en kort och intensiv CX-tur. Insåg att jag (trots 8 år i Örby) inte varit upp på Högdalstoppen ännu. Bra ställe att köra backintervaller på.

2 comments:

Johan Andersson said...

Jag letar fortfarande efter en stilig och inte så kostsam pendlarjacka. Cykeln har jag ju nu.

Middleman said...

Ja, Raphajacka har ju ingen normal människa råd med. Min plan är att köra i en gammal blazer när något mer påklätt krävs.