Friday, January 11, 2013

Träningsåret 2012 - en "krönika"

Alla (dvs. alla som egobloggar om sin träning, cykling eller vad det nu må vara) skriver väl en årssammanfattning av något slag. Jag kan ju inte vara sämre. SÅ här är den, krönikornas krönika

Året i helhet
713h landade den registrerade (registrerat på Funbeat) träningen/cykelpendlingen på. Av detta är 138h jobbpendling och 32h cykeltransport (dvs. cykling till badhuset, med dottern eller liknande). Det betyder alltså 543h ren träning/tävling under året. Eller 22 dagar och 15 timmar. Riktigt nöjd med det faktiskt om jag ska vara helt ärlig. Vilket också borde innebära att en IM-satsning med en plan på 600h inte är helt orealistiskt.


Sett till fördelning över året är det väl egentligen inga konstigheter. Mars/april/maj peakar tidsmässigt med mycket cykling; Mallorca, breveter, VR-träning. Lite lugnare över semestern, tävlingar i augusti, vila (”transition”) i september och därefter en väldigt strukturerad och ökande dos resten av året.


Föga förvånande är det cyklingen som dominerar året. Därefter löpning och simning, precis som det anstår en aspirerande triatlet. 17h längdskidor hann jag med, varav 7h är Öppet Spår. Grymt förberedd för det alltså. Öppet spår avslutade också min Svenska Klassiker som i slutändan faktiskt landade på en hyfsat bra tid.

Cyklingen 2012
Startade året med en hel del fin vintercykling på CX. Snön låg fint ute i skogen och till och från var det riktigt trevligt. I februari prövade jag på velodromen i Falun. Efter ÖS i slutet av februari kom satsningen mot VR på gång på riktigt och då jag samtidigt börjande med en mer strukturerad träning blev det också lite mer strukturerade cykelpass i form av intervallpass under mån-fre och distanspass på helgen.

Sista mars körde jag en episk 20-milare i Roslagen; officiell invigning av randonneursäsongen. April blev sedan årets mest intensiva cykelmånad med 185 mil och 66,5 timmar. Detta kan till viss del ha att göra med 10 dagar och 100+ mil på Mallorca och en 30-milare från Tumba. Maj blev sedan nästan lika intensiv med 40-milare, Flésché Nordique (46 mil) blandat med många intervallpass.

I juni var det självklart VR som var den stora grejen. I juli var det nog bara lite MTB-cykling i Österrike som var spännande. Sen blev det kul i augusti igen. Först körde jag en 60-milare från Malmö och blev därmed klar med min första Super Randonneur (inte för att jag fått min medalj ännu men). Sen krossade jag på Cykelvasan. Hade egentligen inte några större förväntningar på loppet, men i slutändan blev det nog det bästa lopp jag genomfört hittills.

Resten av året handlade mest om CX (både i form av grusvägsrundor och ”riktig” CX), MTB och trainerpass. Såg fram emot vintercykling när snön kom, men pga uselt underhålla av cykelvägarna blev det mest misär.



Simning 2012
Strutstaktik har ju varit mitt motto när det gäller simningen tidigare. Ignorera problemet tillräckligt länge så försvinner det nog. Men det gick inget vidare under 2011, så någon gång i början av förra året bestämde jag mig för att ta tag i det hela. Jag skaffade mig ett simkort på Eriksdalsbadet och anmälde mig till en crawl-kurs (som gavs av SPIF). Kursen gav en del, även om jag kanske inte var tillräckligt mycket nybörjare för att få ut max av kursen. Nyckeln var nog i första hand att jag faktiskt började simma regelbundet i mars. 2 pass i veckan och med träningsprogram som jag tagit från Colting. Och det var ju faktiskt kul att simma då.

Utvecklingen över året har lett dels mot att jag blivit lite snabbare, men framför allt uthålligare. I början av året var jag ganska rejält trött efter 400m frisim. Idag gör jag pass på upp till 4000m utan några som helst problem. Simningen har blivit otroligt mycket roligare och jag har idag inte alls samma ångest över den som jag tidigare hade. Eller tja, om vi pratar träning i alla fall. Vad det gäller tävling har det mest gått åt skogen. Ska inte upprepa det som jag skrev här. Men trots allt var Stockholm Triathlon en klar ljusning och en rejäl boost för självförtroendet. Tror nog att det ska bli bra det här.

Året avslutades med en rejäl ökning av distansen och dessutom en simanalys av Micke Rosén tillsammans med SPIF. Jag har ännu inte fått resultatet, ett antal övningar att specialfokusera på, av denna men tror att jag kommer att få god hjälp av detta under nästa år. Teknik är det fokus som jag behöver ha för att bli snabbare. Kan jag klara IM-simningen på runt 1:15 kommer jag att vara riktigt nöjd.



Löpningen 2012
Även löpningen har utvecklats bra över året. I januari och februari blev det mest längdskidor istället för löpning. Hade dessutom vilat en överansträngd hälsena och hade lite problem med knäna när jag väl tog upp löningen igen. Sen i och med mer strukturerad träning i mars ökades dosen en hel del. Sprang Premiärmilen i mars och fick väl ett förväntat resultat. Målet med löpningen för 2012 var ju dels att hålla steget uppe för triathlon och dessutom att kunna genomföra Jubileumsmarathon. Med facit i hand gick väl det så där… Jag kan nog lugnt säga att löpningen under Vansbro Triathlon inte var mycket att hänga i granen, klarade mig precis under 2 timmar på halvmaran då. När det sedan direkt veckan efter var dags för Jubileumsmaran var det ju som upplagt för ett misslyckande. Och visst blev det en DNF.

Men skam den som ger sig. Ganska direkt efter Jubileumsmaran bestämde jag mig för att köra Vintermarathon istället. Den här gången med fler långpass och piggare ben i baggaget. Kände att jag ville känna på distansen innan IM. Och den gången gick det faktiskt vägen. En bra mix av långpass och intervallpass var nog melodin. Under 4h var målet och jag landade på 3:50 så det var helt okej. Före det avverkades Tjurruset också och det var riktigt kul. Och lerigt.

Utöver det bör jag väl nämna att jag under året prövat på det här med barfotalöpning, minimalistiska skor eller vad det nu heter. Och det är jag väldigt nöjd med. Har framför allt stärkt muskler i fötter och underben, förbättrat löpsteget en del och fastnat ordentligt för lätta skor. Investerade även i ett par Icebug för att klara vinterlöpningen. Alldeles lysande faktiskt!

Men för att summera året: jag har framför allt blivit uthålligare och fått ner pulsen på långpassen rejält. Jag har testat på en marathon och upptäckt att benen och fötterna överlever. Jag är betydligt bekvämare i tempon ner åt 4:30-ich. Jag har fått vara hyfsat skadefri. Bådar gott inför framtiden.



Triathlon 2012
Tre tävlingar blev det under året: Vansbro HIM, Lidingö Triathlon Terräng och Stockholm Triathlon. Och så några träningstävlingar i Sickla (sprint) som var riktigt roliga. Vansbro var inte så rolig pga. total fail i simmomentet. På Lidingö var jag på gång med ett simmoment som kändes bättre, men sedan tyvärr DNF pga punktering (på sprintdistans är det liksom inte läge att stanna för att laga en punktering). Detta toppades sedan med några roliga träningar i Sickla och ett riktigt bra lopp under Stockholm Triathlon. Äntligen en bra simning, ett klart godkänt cykelmoment och en kontrollerad löpning i 4:40-tempo. Bra sätt att avsluta säsongen på.

Resten 2012
Utöver cyklingen, löpningen och simning är det väl egentligen bara ett par saker som är intressanta att nämna rörande 2012 och det är väl Öppet Spår i slutet av februari och Stockholm Adventure Race i slutet av september. ÖS var skitkul i 6 mil, sen började det snöa och blev riktigt slitigt. Men en tid på strax under 7 timmar med endast 13 mil skidor i kroppen innan får väl anses vara helt okej. Det är ju också typ 4h bättre än när jag åkte Vasaloppet 2010. Och så blev jag ju äntligen klar med den Svenska Klassikern på 19:23. Grämer mig lite över att jag inte väntade med att registrera den tills det att jag kört VR 2012, för då hade den landat under 19 timmar.

Sen var det ju det här med SM i Multisport också. STAR var ju uppenbarligen SM på sprintdistansen. Och jag blev diskad. Men sjukt kul var det och jag vill absolut köra mer sådant. Sen var det ju det här med tid också…

2 comments:

NLC said...

Imponerande antal timmar! Skrapade själv ihop ungefär halva träningstiden (fast då bara på cykel), här ligger man verkligen i lä.

BTW: Tycker det låter som att 60-milaren var nyckeln till framgång på Cykelvasan. Ergo, Sthml-Gbg som uppladdning inför IM i Frankfurt? ;-)

Middleman said...

Tack :) Men du spöar ju mig på distansen. Tror inte att jag kommer upp i 1200 riktiga mil under 2013. 2014 är en helt annan femma dock :)

Sthlm-GBG som uppvärmning? Varför inte. Och då kan ju göra en "Göran Kropp" och fortsätta cykla ner till Frankfurt också.