Wednesday, February 20, 2013

Metro skriver om cykling

Börjar få lite hopp om livet och är tillbaka på jobbet. Idag fick jag äntligen cykla för första gången på över två veckor. Lyckades faktiskt hålla mig upprätt hela vägen. Igår var det däremot t-bana som gällde. Inte för att jag hade feber eller så... eller det kanske jag nog hade (men bara lite i så fall). Näe, den huvudsakliga anledningen till att jag åkte t-bana handlade om att jag för en gångs skulle var förnuftigt. Plötsligt händer det, typ.

Förra gången jag åkte t-bana var det någon jeppe som försökte ta livet av sig mellan Slussen och Gamla Stan och hela trafiken stod stilla i någon timme (sådana saker brukar drabba trafiken när jag väl bestämmer mig för att åka kommunalt). Något sånt hände mig faktiskt inte igår. Däremot fick jag det tvivelaktiga nöjet att läsa Metro. En Metro som dagen till ära hade en löpsedel som sa något om "cykelsatsningar" (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen).


Och det är väl trevligt! Cykelsatsningen i närtid (dvs. den som jag avhandlade här) skulle ju klubbas och det renderade i en helsida (eller tja, en halvsida om man räknar bort notiser och reklam). Och så den vanliga vinkeln; lite korta fakta om satsningarna (vad jag tycker om de 45 Mkr som tydligen skall spenderas i år låter jag vara osagt) och så några cyklister som får uttala sig. Cyklisterna är överens (även med mig); underhållet och skottningen av cykelbanorna måste bli bättre.

Och ja, jag tror att det är viktigare än att underhållet och snöröjningen på befintliga cykelvägar fungerar bättre, än att Perstorpsvägen i Farsta får en ny cykelbana belagd på befintlig vägbana (som är en av årets satsningar, och där det faktiskt redan finns cykelbana till stor del...). Men någon sådan avancerad vinkel försöker sig Metro inte på. I stället avslutar de hela artikeln med ett säkert kort, för det är ju aldrig fel att döma ut cyklister som (homogen) grupp:
"Det behövs säkrare cykelbanor. Men jag hoppas att de även lägger ner resurser på att utbilda cyklister som ju inte alltid är de bästa, säger Södermalmsbon Elisabet Batell, 54."

Suck...

No comments: