Tuesday, March 12, 2013

Challenge Fuerteventura - Prequel

Den 13:e april går årets första tävling av dignitet av stapeln. Challenge Fuerteventura [CF] - triathlon på halv IM-distans, dvs. 1,93 km simning, 90 km cykel och 21,1 km löpning. En distans som proffsgrabbarna gör runt 4 timmar och som jag ska köra under 5:30. Hade nog velat haft runt 5h som mål, men eftersom CF har en ganska tuff cykling och löpning får det bli ett lite mer modest mål istället. Min grundtanke för säsongen var ju att inrikta hela klabbet mot CF som första A-tävling och Frankfurt som andra. Och det gick väl bra ända fram till influensan. Jag har nu kastat om lite och har inte alls samma förväntningar inför CF, men försöker mig fortfarande på någon slags peak.

Själva tävlingen då? Familjen åker ner med Apollo till Playitas på tisdagen. Jag hänger sedan med triathlongänget och kör tävlingsförberedelser med dem. På lördagen blir det race. Med tanke på nedtrappning inför tävling och allt sånt där så kommer det nog inte alls bli så mycket träningstid på Playitas  som det normalt sett blir (faktiskt min 4:e resa dit). Tävlingens stora affischnamn är dock inte jag, utan Lisa Nordén. Henne kommer jag få pisk av… Men det ska bli intressant att se hur pass väl hon klarar sig på längre distans.

Också själva banan då:

Simningen
En relativt rättfram simbana. Orosmomentet är väl egentligen mest hur mycket vågor det kommer att gå. På Fuerteventura blåser det nästan alltid, rejält. Fördelen är ju morgonstarten då vattnet normalt sett är ganska lugnt. Men jag har varit med om blåsiga mornar med ganska rejäla vågor också. Mer än hälften av simningen kommer ju dessutom att gå med vågorna i sidan, vilket nog kan bli ganska jobbigt vid fel väder. Det jag gillar med simningen är dock att det normalt sett är ganska bra sikt i vattnet, vilket jag tycker underlättar vid OW-simning. Det blir något lättare att hålla kursen då och lite enklare när man ser att man faktiskt kommer framåt. Gissar på att vattentempraturen kommer att ligga på strax under 20 grader. Ca 350m löpning svagt uppför till T1.

Simningen - Playitas uppe till höger.
Cyklingen
Cyklingen är tuff med en hel del höjdmeter över de 9 milen. 1093 meter uppför för att vara mer exakt. Banan är vindutsatt och det finns inte många sträckor att ligga och "nöta" på. Utan istället är det antingen uppför, nerför eller småkuperat. Och som sagt var en vind som påverkar mycket. Underlaget är på det stora hela fin asfalt, men vissa några undantag. Vägen upp till vändningen vid Tesejerague är t.ex. ganska "knottrig". Jag skulle tro att det optimala vinden är nord/nordvästlig vind. Dels är man hyfsat skyddad från motvinden vid den långa klättringen/slakmotan mot Fayagua. Och dels får man en rejäl skjuts de sista två milen från Tuineje till T2. Medvind där och du kan hålla ett snitt på 40+ km/h utan någon enorm ansträngning. Jag kommer att köra med 52mm högprofilhjul. Mer än så tror jag kan bli jobbigt i den vind som brukar blåsa på ön.

Cyklingen - en del backar.
Löpningen
Två varv på en vändbana med ett förkortat andra varv. 253m uppför på en halvmara vilket också är ganska saftigt. Playitas ligger ju instängt av en liten bergskam. Och den skall passeras 4 gånger. Första gången efter bara en km av löpningen. Löpningen sker huvudsakligen på asfalt och cykelväg och är inte platt på många ställen. Även löpbanan är ganska vindutsatt och motvind kan definitivt kännas. 4:e och sista passagen över kammen kommer att kännas!

Löpningen från Playitas till Gran Tarajal ToRx2
Jag ser fram emot årets första riktiga kraftmätning.

No comments: