Tuesday, April 2, 2013

Statusuppdatering

Inte nån sån som man skriver på fejjan alltså. Utan snarare en som rör min status grenvis i den fantastiska kombinationen simma-cykla-spring. Jag vet att det är tusentals och åter tusentals där ute som undrar om min form inför Challenge Fuerteventura. "Kommer han vara med och slåss om segern", "Kommer han spräcka 4h-gränsen" etc. Och svaret är givetvis nej...

Men för övrigt ser det ut så här:

Simningen
Inga större framsteg fartmässigt under den senaste månaden. Däremot har jag ingen oro avseende distansen (varken IM eller HIM) eller min förmåga att hålla ett 20 min/km-tempo. Enda orosmomentet är väl det här att jag inte simmat särskilt mycket alls i våtdräkt och så trängseln i själva startmomentet.

Form: Svagt uppåtgående
Känsla: Positiv

Cyklingen
Väldigt osäker. Känns väldigt svårt att värdera formen utifrån all trainercykling. Det väl har känts hyfsat för det mesta under intervallpassen den senaste månaden. Men när jag väl kommit ut och kört "riktig" distans har det känts kraftlöst och tungt. Men när jag cyklade racer på Fuerteventura för ett par månader sedan gick det ju bra. Men jag saknar verkligen riktiga tempopass utomhus på triathlonhojen och det kommer jag inte att få till innan vi åker ner.

Form: Osäker
Känsla: Lite orolig

Löpningen
Fantastisk! Efter influensan och i samband med "Build"-perioderna och den ökade mängden lite snabbare intervallpass har det verkligen gått framåt! Min förmåga att hålla ett högre tempo under en länge tid är avsevärt utvecklad och jag vågar nu helt plötsligt tro på ett måltempo nedåt 4:30 på halvmaran på Fuerteventura. Självförtroendet avseende löpningen är på topp och det ska bli väldigt intressant att se vad jag kan prestera på IM-halvan.

Form: Bästa någonsin
Känsla: Lyrisk

Överlag
Igår körde jag ett av mina tuffaste träningspass någonsin avseende intensitet, längd och fart: 60 minuter simning på morgonen (våtdräkt och långa intervaller i tävlingsfart+). Hem och upp på trainern för 90 min med 6x10 min i tävlingsfart (~80% av FTP) och sen direkt ut på löpning med 30 min i tävlingsfart (4:27 min/km). Ungefär som en Big Day Workout fast för IM-halvan istället. Och det roliga var att jag kände mig stark rakt igenom hela passet. Ungefär som om att det faktiskt fanns ännu mer att ge. Och det är väl en helt okej känsla att köra med. All osäkerhet som jag kände efter influensan i februari är mer eller mindre borta och jag känner att jag nog trots allt kan göra en riktigt bra tävling den 13/4.

Form: Bästa någonsin
Känsla: Grym!

2 comments:

Snabbare, starkare, snyggare said...

Härligt positiv läsning :) Kul att det känns så bra med löpningen!

Middleman said...

Jamen visst är det trevligt att kunna vara lite positiv ibland. Hoppas nu bara att den här lilla buggen som jag känner i halsen inte blir något värre.