Wednesday, October 16, 2013

CX för hela slanten!

Jag har gått med i ny cykelklubb, CkCX. Mina premisser var: snygga kläder, licens och trevligt sällskap. CkCX fyllde med råge upp alla dessa krav och jag tvekade inte en sekund. Sen är ju CkCX inte vilken klubb som helst, utan faktiskt arrangör av SM i CX i november. Och eftersom jag numera är licensierad cyklist är jag väl mer eller mindre tvungen att ställa upp på SM nu när mig klubb ordnar och det dessutom går i Stockholm. Men nån ska ju komma sist i H40 också. Senast jag ställe upp i ett svenskt mästerskap blev jag ju diskad, så även en sistaplats måste ju ses som en förbättring.

Annars har ju CX-Cupen dragit igång med tävlingar i Göteborg i helgen. Jag hade inte möjlighet att vara med, men nästa helg smäller det i trakterna av Söderköping. Först Ramundercrossen på lördagen och sedan Kolmårdscrossen på söndagen. Då blir det tävlingspremiär både för mig och Valencia. Jag kör i H Superklass och Valencia i Nybörjarcross 8-10. Jag på min nya Specialized CruX Elite Rival Disc (världens längsta namn) och Valencia på sin Islabikes Luath 24. Islabikes levererar tyvärr inte längre utanför Storbritannien, men eftersom jag vid ett tidigare tillfälle anmält intresse fick jag möjlighet att faktiskt lägga en order på deras oerhört kvalitativa och prisvärda barncyklar.

HappyCrossen för några helger sedan. Jag kämpar!
Valencia testade sin cykel för första gången i måndags och jag kunde faktiskt inte föreställa mig den glädjen som som hennes ögon skulle utstråla. Visst visste jag att hon längtat och sett fram emot cykeln, men jag trodde inte att det skulle vara så här positivt. Helt orädd och heltaggad gav hon sig iväg. Efter lite fipplande med bromsar och växel greppande hon hur den fungerade. Sen ner med händerna i bocken och kötta. Och fort gick det! Tyvärr är det inte många tillverkare av barncyklar som ens försöker lägga ner lite kraft på att göra cyklarna lätta och smidiga. Men till och med V märkte skillnad på sin MTB på 15 kg och den här på 9. Och ska man köra CX måste man ju kunna bära cykeln.

Till helgen åker i alla fall jag och Valencia (och övriga CkCX) till dubbel tävlingshelg i Norrköping med hotellövernattning och hela kittet. Det ska bli riktigt kul med en pappa/dotter/CX-helg! Rapport kommer självklart.

Bara ner i bocken och tugga!
Cykel som går att lyfta, alldeles själv.
Fart, höst och CX - den heliga treenigheten.

1 comment:

Tille said...

Trevligt sällskap? I övrigt håller jag med. Och håller en extra tumme för Valencia i helgen.

/T