Monday, October 14, 2013

Hässelbyloppet 2013 [RR]

Jag vräker ju inte direkt ur mig bloggposter just nu. Har massor av uppslag till texter men får liksom inte tummen ur hela vägen. Men det kommer väl. Jag har ju lovat tidigare och fortsätter självklart att lova. Men vi börjar med en liten kort text om Hässelbyloppet som jag sprang i söndags.

Så gott som perfekta förhållanden. Blå himmel, i princip vindstilla, strålande sol och runt 12-13 grader. Går väl knappast att hitta bättre förutsättningar för att springa snabbt. Jag anmälde mig till Hässelbyloppet för några månader sedan just för att springa snabbt. Inte så att jag skulle ladda i veckor innan, men däremot få en bra måttstock rörande löpstyrka och säsongens utveckling. Jag har inte tränat specifik för detta, men har däremot kört några riktigt bra och tuffa intervallpass med Running Sweden och SPIF. Laddat hade jag väl heller inte gjort i någon större utsträckning. Körde t.ex. ett CX-pass på lördagen med några intervaller.

40 minuter på milen är väl någon slags drömgräns för en simpel motionär som jag och något som jag borde klara utan att för den delen satsa specifikt på just löpning. På träning brukar jag kunna hålla intervaller som i alla fall indikerar att jag borde ha möjlighet att gå under 40. Nu räknade jag inte alls med att klara det på Hässelbyloppet, men jag borde ju i alla fall kunna ge det en ärlig chans. Cyklade ut till Hässelby (självklart), bytte om, ställde in den virtuella partnern på klockan i ett 4:00 min/km-tempo och sen körde jag!


Och så där gick det. Varken mer eller mindre. Jag spände bågen och det höll inte hela vägen. 5 km-tiden är ju helt enligt plan. Men sen började det gå tungt. Det gick lite uppför, jag hade inte några bra ryggar att springa på och det började göra ont i benen. Tappade nästan en minut från 5-8 km vilket är riktigt dåligt. Avslutade i alla fall med 4:02 och 4:01 på de 2 avslutande kilometerna. Plats 107 av 2509 fullföljande i herrar motion är väl inte helt pjåkigt, även om det inte hade räckt så långt i tävlingsklasserna (som jag av någon konstig anledning inte anmält mig till). Men det blev i alla fall ett nytt PB, 1:31 bättre än Premiärmilen i år

Sub-40 plockar jag under den kommande säsongen, det är jag nästan säker på. Jag har definitivt farten i kroppen, men kanske inte riktigt fartuthålligheten ännu. Men med lite mer långe intervaller i tävlingsfart så plockar jag det till våren.

No comments: