Monday, November 11, 2013

A Brussels Runaround

Ungefär som DC Rainmaker brukar göra varje gång han är i en ny stad (vilket han verkar vara ett par gånger i veckan). Fast i min version är det utan alla tusen bilder som han verkar lyckas ta trots sina 2+ timmar i 4:30-tempo. Och så är nog min version mycket tråkigare också. I alla fall om man föredrar bilder och utläggningar om de 5+ st GPS-klockorna som han springer just den rundan med, framför lite random bilder på musslor och öl.

Jag och frugan var alltså i Bryssel i helgen. Ironiska nog lyckades jag åka till Belgien och genomföra ett par löppass samtidigt som mina klubbkamrater i CK CX åkte till Karlstad och upplevde riktigt misär-CX-racing. Men vi fick faktiskt också vår beskärda del av misär eftersom det regnade större delen av tiden. Enligt receptionisten på Stanhope Hotel där vi bodde berodde det inte på säsongen, det var mer liksom en Bryssel-feature. Temperaturen höll sig på behagliga +8 grader så vi blev ju inte direkt solbrända eller svettiga om man säger som så.

En park med ett gäng vägar. Jag sprang dem alla. GPS:en fungerar sådär bland de höga husen.
Annars var de promenerande för hela slanten (från fredag eftermiddag till söndag eftermiddag) runt om den gamla stadskärnan, Ixelles och en massa andra ställen som jag inte kan namnen på. Toppa sedan detta med regn, Moules Frites, våfflor och himmelskt god öl (och givetvis en vacker fru) så får du en riktigt trevlig helg. Träningen blev det väl sådär med. Hade förhoppningar om hotellets gym och att det åtminstone skulle finnas en träningscykel där, men det visade sig vara en liten skrubb med en cross-trainer, en multiträningsmaskin och ett trasigt löpband. Istället blev det två st morgonlöppass på knappa timmen i lugnt tempo och ösregn.

Hotellrum med en flaska skumpa. Det gillar vi!
Mörker, regn, ett högt torn och EU-flagga. Bryssel helt enkelt.
Lördagen bjöd på en park som jag sprang upp och ner, fram och tillbaka i. Eftersom batterierna till iPhonen var döda ville jag inte chansa alltför mycket vad det gäller navigeringen. Sprang dessutom förbi Greklands ambassad som uppenbarligen fanns kvar i Bryssel. På söndagen var telefonen laddad och vågade mig på en lite längre utflykt från hotellet. Hade det inte varit för ösregnet och det +4 graderna hade jag nog velat springa lite längre, men det får bli en annan gång. Och bilderna från löpning då. Nja, det var inte riktigt läge att försöka sig på att fota med iPhonen med tanke på de yttre omständigheterna. Även det får bli en annan gång.

Musslor FTW!
Det här med att frakta öl i handbagaget och vara tvungen att handla på flygplatsen. 10 fredagar är dock räddade.

No comments: