Sunday, March 9, 2014

Äntligen!

För första gången på 14 veckor, sen slutet på november förra året, har jag äntligen haft en hel träningsvecka som gått som jag planerat den. Har det inte varit diskbråcket så har det varit magsjuka, förkylning eller misslyckad planering på något annat sätt. Att nu få köra en hel veckas träning som den varit tänkt känns som en stor lättnad och lite utav en seger (över diskbråcket om inte annat). Nu var det förvisso en "rest&test"-vecka med drygt 10 timmar planerade. Och jag var faktiskt tvungen att köra testlöpning på lördagen lite annorlunda pga. tidspassning, men ändå.

Inte för att jag egentligen ska klaga. Trots att det till och från varit ganska jäkligt har jag faktiskt inte "tappat" mer än drygt 20 timmars träning på över en period på 15 veckor. Sen har jag givetvis kanske inte kunnat köra allt jag tänkt mig och inte riktigt i den intensitet som jag velat. Mest är det simningen som fått lida. Men idag, eller efter testsimningen i fredags, kan jag konstatera att jag nu är tillbaka till där jag var för 14 veckor sedan i alla fall. Löpning och cykling går mer eller mindre enligt plan, kanske inte med jättekliv framåt, men ändå helt okej.

Kedjan på lilla klingan och flaskor i ställen. Ber om ursäkt för det.
Men eftersom det är årets första runda är det ju lite ringrostigt.
Det de två bästa sakerna den här veckan (ur träningssynpunkt) var dagens racerdebut och lördagens löpning. Att få ta ut Wiliern på vårbete på torra vägar redan den 9:e mars är inte illa. Strålande sol, arm- och benvärmare, underställströja och cykeltröja. Och trots en väldigt icke-generös vind sprätte det rejält när jag får sitta på 7 kg styvt kolfiber istället för 9 kg CX-aluminium. Och så löpningen som fick bli HIM-testpass över 1:30 istället för IM-test över 2 timmar. Att jag kunde köra 60 min i 4:25 utan att förta mig alls känns ju bra, men det allra bästa var att magen inte bråkade alls. Har ju haft stora problem med mage och löpning den senaste månaden och misstänkt att det kan ha haft att göra med mitt Citodon-intag och det verkar faktiskt stämma.

Nu längtar jag bara som f-n efter att få tävla! Inte allt för långt kvar till Challenge Fuerteventura nu.

2 comments:

Johan said...

Ser att du har en lika dan klocka som jag. Kollade in löpningen på Connect och ser att även du har pulsspikar på upp mot 240 vilket även jag hade. Kontaktade Garmins support och fick ett nytt bälte inklusive sändare. Det är en avsevärd skillnad och den nya funkar klockrent.
Johan

Middleman said...

Har en riktigt gammal sändare som verkar ha givit upp helt och hållet. Har testat batteribyte och bältesbyte men det ger inte med sig. Tror att det kommit in vatten/fukt i sändaren och att det är där problemet ligger. Tveksam till om Garmin ersätter något när sändaren är över ett år gammal och dessutom köpt utomlands.