Monday, April 14, 2014

Öppet brev till Joel Dahlberg, SvD

Bäste Joel,

"När jag läser om Klarnas framfart bland kunderna hittar jag likheter med dessa Mamils som under sommarhalvåret gör storstädernas cykelvägar osäkra.

I deras cykelhjärnor är det alltid tävling och den som står i vägen får skylla sig själv. Så fortsätter det tills de en dag cyklar rätt in i en buss och inser att de kanske borde ta större hänsyn till omgivningen."

Så skriver du i din artikel "Klarna är ute och cyklar i för högt tempo" i fredagens SvD. Och du tycker uppenbarligen att det är en alldeles utmärkt och legitim liknelse eftersom du, när någon som kanske inte riktigt är av samma uppfattning påpekar detta i en kommentar, då svarar:

"Jag tycker det verkar som inställningen "Jag ska fram och jag tar mig den rätten vad du än säger" sprider sig till olika delar av samhället. Förändringen är väl särskilt tydlig på cykelbanorna eftersom allmänheten här, till skillnad från verksamhet i ett privat företag, kan se det med egna ögon."

Jag har lite andra tips till dig på bra liknelser som du kan använda i kommande texter. Om du t.ex. ska berätta om ett gnidigt företag kan du kanske illustrera det med "kroktnästa och giriga judar"? Eller om ett företag döljer något kanske formuleringen "likt terroristaraber som döljer bomber i skorna, döljer också XX...". Och för att inte tala om romer, eller zigenare heter det ju, dessa kan du ju använda på många olika sätt om du ska berätta om tjuvaktighet, dumhet och mycket annat.

Hör av dig om du vill ha lite andra fräscha tips.

"Fast vänta nu", säger du. "Det du nämner är ju bara fördomar. Det här jag skriver om cyklisterna är ju sant.". Nej Joel, det är ju inte det. Du som pysslar med media borde ju vet hur det fungerar. Hur lätt något blir en sanning, som gäller alla, när till och med etablerade journalister börjar använda det. Av sättet du uttrycker dig på tolkar jag det som att du inte cyklar själv, så du har ingen aning om hur det fungerar där ute. Fast du har säkert läst på någon blogg, läst någon annan artikel eller snappat upp något FB-inlägg någonstans om alla dessa fartblinda och galna män med "snabba" cyklar som iförda spandex bränner på i 50 knyck (minst) på trottoarerna och skriker och gormar, samtidigt som kvinnor, barn och journalister får slänga sig åt sidan för att inte bli lemlästade. För så är det ju! Det har man ju sett.

Eller inte.

4 comments:

NLC said...

Kunde inte skrivit det bättre själv. Bra Mattias!

Middleman said...

Tack Nils. Kanske borde se till att skicka en länk till den gode Joel också.

Oskar said...

Precis som rasister alltid klagar på invandring oavsett ämne så kommer Män som hatar cyklister alltid att hitta en anledning att sprida sin dynga.

Oskar said...

Provar igen med fungerande(?)
länk till bild

http://www.svd.se/Bilder/Artikelbilder/3497130.svd/binary/z/sthlmnatt25april.jpg