Monday, May 5, 2014

Saker jag gjorde i helgen...

...bortsett från att deklarera då. Och vem fasen deklarerar nu för tiden egentligen? Inte får man dra av något och det mesta handlar om att godkänna redan registrerade uppgifter. Men det var inte det vi skulle prata om. Börjar med något som tekniskt sett inte var i helgen utan 1:a maj, nämligen Väsby Duathlon. Förra året körde ju både jag och Valencia, och eftersom det var ett sånt pass bra arrangemang bestämde vi oss givetvis för att köra igen. Den här gången fick vi även med oss Björn och Vendela; Björn som team-leader och Vendela som medtävlande till Valencia.

Väsby Duathlon 2014
Den vädermässiga inramningen lämnade väl lite övrigt att önska; snö och regn hela natten, någon plusgrad på morgonen och en isande nordanvind. Valencia och Vendela började tävlandet; 1 km löpning, 5 km cykel och 1 km löpning. En riktigt utmaning alltså. Tjejerna knep till slut en 3:e och en 5:e plats (av 14 flickor) efter en jämn och fin körning. Valencia drog ifrån lite på cykelsträckan då hon valt en för dagen lämpligare cykel; en Islabike med slicks rullar snabbare än en MTB med mönstrade däck. Valencia förbättrade sin tid från förra året med 2 minuter och Vendela gjorde en riktigt debuttävling och fick blodad tand. En stor eloge till Väsby Triathlon som ordnar en riktig tävling för barnen!

Sen var det min tur. Var inte helt sugen och kände mig lite småseg i kylan. I år hade jag dock fått med mig mina cykelskor och det var nog bra; att trampa en mil i motvinden hade nog inte varit så kul annars. Lite orolig över att köra med disc eftersom kastvindarna var ganska rejäla. Men det funkade. När starten sedan väl går är det ju bara att köra så att mjölksyran sprutar. Körde i seniorklass i år. Ska väl se till att utnyttja licensen ordentligt.

Första löpningen gick något snabbare än förra året, 4:05-tempo på en bana med en ganska seg backe som skall passeras 2 gånger. Den här gången låg dessutom vändpunkten på "rätt" ställe och den initiala löpningen blev 4,7 km. Hängde med ok, men tappade en del onödiga placeringar. Sen ut på cykeln och bita ihop i den isande motvinden. Tog någon minut på cyklingen jämfört med förra året, och det var betydligt tuffare förhållanden i år. Ut på löpningen med i princip identiska förhållanden som förra året. Tog en placering direkt och tappade sedan en knappt halvvägs, snittade 4:14. In på 1:04:20 vilket är sämre än förra året, men banan var nästan en 1 km längre i år. Tappar nog nästan 30s på första växlingen efter lite skostrul. Korgpedaler kanske skulle kunna vara något? Slutar på en 16:e plats i seniorklass (av 23) med en tid som hade räckt till pallplats i motion. Alltid något.

Racer i full fart - foto: Mikael Karlsson
Det ska vara kul att tävla! - foto: Mikael Karlsson
Jag drar hårt i uppförsbacken - foto: Mikael Karlsson
Fullt ös i motvinden - foto: Mikael Karlsson
Södertälje 300K
Och så lite randonneur-cykling på det. Tumbas 300K har bytt startplats till Södertälje och fått en lite annorlunda sträckning. En uppryckning på alla fronter på en redan fin runda som jag körde redan 2011 och 2012. Sammanfattningsvis kan jag väl säga: 15 roliga mil och 15 mindre roliga mil.

Svinkallt vid start (frost på bilen hemma). Planen var att köra hyfsat snabbt. Rätt snabbt blev vi en en grupp om ca 10 pers som körde på i bra fart (2 minuter före minimitid vid första stämplingen). Allt eftersom milen gick droppade dock folk av och efter andra stämplingen i Stigtomta var vi bara 5 pers inför den fruktade DÖDSrakan efter Jönåker och innan tredje stämplingen (och lunch) vid Oscarshäll. Jag hade varit väldigt pigg och tagit många och långa förningar. I motvinden dog jag dock och släppte. Blev inväntad en gång men släppte ganska snabbt igen. Sista milen till lunchen kändes det som om jag knappt hade styrfart i motvinden och slakmotan.

En snabb lunch borgade dock för att jag kunde hänga på täten ändå. Det funkade väl i ca 4 mil, innan Toni och Danne började mata på på riktigt och då var det bara att släppa igen. Ensam i Kolmården. Körde på solo i ett lugnare men okej tempo, men var inte alls särskilt pigg när jag kom till Nyköping. 8 mil kvar, tomma ben, regn på ingång och en vind som vänt 180 grader till mot är inte helt idealt. Inmundigade lite kolhydrater och HTFU:ade.

Efter en mil dog GPS:en och det började regna. 7 mil kvar. Som tur var vet jag att jag hittar hem i alla fall. När jag stannar till för en p-paus dyker Dag från Kolmården MTB upp (han släppte mellan Åkers Styckebruk och Stigtomra) och vi gör sedan sällskap resten av milen. Istället för att ligga på led och dra varandra ligger vi sida vid sida för att snacka bort tiden istället. Och efter drygt 2 timmars snack är det faktiskt över. Inte episkt, men med lite lidande, motvind, regn och HTFU-faktor. Snart går det en 40-milare också.

Selfie i Nyköping


No comments: