Sunday, June 8, 2014

Några ord om några tävlingar som körts

Sådär med inlägg här på den senaste tiden. Skyller på värme, mycket att göra och allt sånt. Har dessutom typ 4-5 halvfärdiga inlägg av lite mer seriös karaktär som jag borde skriva klart. Men ni som faktiskt kollar här har nog överseende (hoppas jag). Bloggar med ett inlägg per dag, kryddade med mängder av automatfiltrerade bilder med pretentiösa motiv finns det gott om. Den här bloggen är väl kanske lite mer inriktad på text och historia. Typ "Too long, didn't read"-stämpel. Men eftersom jag tror på det här med det skriva ordet, eftertanke och sånt kommer jag nog inte att ändra mig hux flux. Men det var inte det jag skulle skriva om.

Stockholm Marathon 2014 [RR]
Jag har ju sprungit 2 maror tidigare; dels Vintermarathon på 3:50 med en svensexa involverad i början och dels maran i samband med IM Frankfurt. Så med tanke på löpformen den senaste tiden fanns det ju relativt goda förhoppningar om ett saftigt PB. I min säsongsplanering hade jag faktiskt skrivit in sub-3:20 som mål och SM som en B-tävling.

(Fotnot: A-tävlingar är säsongens mål, typ en eller två st per år. Givetvis Kalmar IM för mig i år. B-tävlingar är tävlingar som är viktiga och som man faktiskt ser till att försöka toppa formen emot. Typ Fuerteventura, Vansbro Triathlon och Västerås Triathlon. C-tävlingar är tävlingar som genomförs som testlopp eller som del av den normala träningen).

Den ack så viktiga innan-starten-selfien
Trots detta hade jag inte förberett mig något speciellt alls annat än att jag tog det lugnt dagen innan SM och att jag sett till att få ett löppass över 30 km i tävlingsfart några veckor innan. Planen kvarstod dock och klockan sattes in på ett 4:45-tempo för att springa in precis under 3:20. Kroppen kändes pigg och de enda farhågorna bestod väl som vanligt i om magen skulle haverera eller om jag skulle få kramp.

Starten gick och jag sprang. Det var skitskul, kändes dödlätt och var riktigt roligt att få springa på kända vägar inför en entusiastisk publik. Vädret var nästan optimalt med 14-15 grader och lite lätt regn i luften. Kanske lite väl fuktigt och kanske lite blåsigt, men förmodligen inget som påverkade särskilt mycket. Halvmaran passerades på habila 1:38 (4:39 min/km) och allt kändes bra. Svängen ute på Djurgården var dock tråkig och backen innan Manillaskolan kändes riktigt seg. Här tappade jag för första gången tid mot måltempot (ett fåtal sekunder dock). Sen började det flyta på i bra tempo igen och jag höll farten bra.

Ett gäng bilder som jag inte betalat dyra pengar för
Efter 32 km och längst Söder Mälarstrand var det dock slut på det roliga. Tid mot måltempot tappades för varje km, benen gjorde allt ondare och strax kom de första krampkänningarna. Lyckligtvis kom dessa i vaderna och inte insida lår som brukar vara standard för mig; kramp i vaden fungerar att springa med, insida lår icke. Västerbron gick okej men längst Norr Mälarstrand var det kört och jag var tvungen att stanna till för att häva kramp och sträcka ut vaderna. Resten av loppet var en kamp mot krampen och smärtan. Lyckades till stor del hålla mig springande, inte vackert men i en framåtriktad rörelse. Så på min klocka hur alla mina tillgodo-sekunder rann iväg. Från km 40 till mål tappade jag nästan 200 placeringar och lyckades dessutom prestera loppets i särklass långsammaste km på 6:09. Med totalt sönderkrampade vader.

Men jag slutförde på 3:24:53 (snitt på 4:52 km/min och plats 1729 av de 11953 herrar som kom i mål)) och är faktiskt riktigt nöjd med det. Jag höll ihop hyfsat trots krampen, trots att jag inte laddat specifikt för loppet och trots att jag sprungit alldeles för få långpass egentligen. Sedan är jag väldigt fascinerad över att jag var betydligt mer stel och slut i kroppen efter detta än vad jag är efter en halv Ironman. Efter några dagar var benen igång igen dock. Rörliga bilder på en stel målgång hittar du här.

Borås City Triathlon 2014 [RR]
Den gångna helgen har jag spenderat i Borås som faktiskt överraskande nog visade sig vara en trevlig liten stad. I samband med ett träningsläger (mer om det senare) var jag även med i en tävling på den relativt ovanliga distansen 1/10-dels IM, dvs. 380m simning, 18km cykel och 4,2km löpning. Snabbt och mjölksyra alltså. Värmde upp med ett rejält intervallpass på tempocykeln 2 dagar innan och ett redigt banintervallpass dagen innan. Tävling av C-karaktär enligt definition ovan alltså.

Växlingsområde - skippade selfien den här gången.
Kort tävling=kort sammanfattning. Simningen på 6:46 är väl knappt godkänd och löpningen med ett 4:08-snitt på en ganska kuperad bana är godkänd. Underkända är dock växlingarna som inte alls kändes bra. Ska jag komma någon vart inom sprint så måste jag börja träna dessa. Uppskattar att jag nog tappade nästan en minut på växelstrul och det är inte okej. Cyklingen är dock ett stort utropstecken. Trots lite vind och några knixiga 90-graderssvängar lyckades jag hålla 40 km/h i snitt på den relativt flacka banan! Och trots mina riktigt usla växlingar hade jag 13:e tid totalt på T1+cykling+T2 (ingen separat mätning av tiden på cyklingen) så det tolkar jag som om att jag nog faktiskt hade en av tävlingens bästa cykeltider.

Landade till slut in på 54:24 och en 18:e plats (av 33 i tävlingsklass) och en 25:e plats (av 150) om man räknar med alla. Klart godkänt och återigen kul att jag faktiskt kan vara snabb också. Überbikern och SM-mästaren på medeldistans Björn Andersson vann överlägset. Helt okej för mig.

No comments: