Friday, August 8, 2014

Med stormsteg...

...närmar sig Ironman Kalmar. Jag börjar så sakteliga komma in i tävlings-mode. De långa brickpassen i tävlingsfart gör sitt till, jag dricker rödbetsjuice till frukost, börjar kolla väderleksprognoser (som just nu ser väldigt lovande ut), oroa mig för om tubdäcken ska hålla en tävling till etc. Allt sånt där som är vanligt under en period av formtoppning. Eller försök till formtoppning i alla fall.

Överlag är det både plus och minus. Givetvis känner jag av alla småkrämpor som sig bör innan ett viktigt lopp. Höften som värkt lite (muskulärt) efter längre löpningar ett tag känns kanske lite mer. Den nedre delen av ryggen lider lite extra av sängbyte (befinner mig i Skåne på "toppningsläger") och nacken känns lite stel. Men inget mer alarmerande än så och inget som i slutändan förmodligen påverkar alls nästa lördag. Cyklingen känns okej, löpningen känns vass och simningen så där. Ganska precis samma läge som jag känt innan många andra tävlingar alltså. Simmande ett långt pass på Malenbadet i Båstad, 50-metersbassäng med havsvatten, och hade det inte alls kul. Det kändes bra när jag simmade, men enligt klockan gick det långsamt. Riktigt långsamt. Och det kändes inte alls kul. Simsjälvförtroendet fick sig en rejäl törn. Jag hoppas nu på att poolen var några meter för lång... Men bortsett från det har cykeln gått snabbt och löpningen har känts snabb och pigg.

En sån här ska jag ha.
Och så den ständiga frågan: vad vill jag då åstadkomma i Kalmar? En sak som jag pratat många gånger om är att få göra en bra löpning och en nyckel till det är att få springa större delen av loppet utan kramp. Och för att nå dit får jag inte gå på för hårt på cyklingen och jag måste se till att få i mig tillräckligt med vätska och energi. Får jag ihop det där borde jag ha potential att springa IM-maran på nedåt 3:45. Och bara det är ju typ 45 min snabbare än i Frankfurt.

Om jag ska sticka ut hakan säger jag så här:
  • Simning på 1:15 - något snabbare än i Frankfurt, men borde vara möjligt med vågstart, bra fötter och bra navigation.
  • Cykling på 5:15 - har definitivt potential att cykla nedåt 5 timmar på en så pass snäll bara som Kalmar. Men jag vill inte trycka på för mycket heller eftersom jag får lida så mycket för det på löpningen i så fall.
  • Löpning på 3:45 - inte lätt, men borde vara möjligt enligt resonemang och förutsättningar ovan.
  • Lägg på växlingar och strulfaktor på 15 minuter.

Då slutar hela kalaset på 10:30. Så vi säger alltså sub 10:30 för med beröm godkänt och sub 11:00 för godkänt. Många som gör bra tider på IM-distansen har ofta gjort en markant tidsförbättring mellan debuten och andra loppet. Erfarenhet bör alltså väga lite tungt i alla fall. Och ska jag nu under 10:00 så är väl 10:30 ett bra steg på vägen.

På söndag går sista långa träningsdagen (60 min simning på morgonen, 75 min cykel+30 min löpning i tävlingsfart) och på torsdag morgon bär det av till Kalmar. Ser verkligen fram emot start nu.

No comments: