Sunday, June 14, 2015

Uppsala Triathlon - SM/RM sprint [RR]

Jag har egentligen inte kört en riktig sprintdistans (jag har kört ngn terrängbaserad sak och 1/10-IM, men inte någon "äkta" sprint) sen jag gjorde mitt första triathlon någonsin, i Stockholm för nästan 5 år sen. Resultatet på den tävlingen blev 1:21:34. Och så kom jag ju på att triathlon var det roligaste som fanns och att jag skulle köra en IM-distans innan 40. I Uppsala föddes det väl inte några nya revolutionerande tankar, men tiden från 2010 slog jag med hästlängder.

Jag anlände i god tid till Uppsala på lördagsförmiddagen och möttes av ett strålande väder. Vattentemperaturen i Fyrisån hade stigit till den smått tropiska nivåer: 16,7 grader. Men... det är onekligen en otrolig skillnad på 13,7 och 16,7 grader. Jämfört med tidigare tävlingar i år kändes det här nästan behagligt. Träffade på Carl, Roland och några klubbkamrater och kände mig alldeles lagom laddad och förväntansfull inför tävlingen. Växlingsområdet var föredömligt litet och jag har fått en bra placering nära BIKE IN och BIKE OUT. Bestämde mig i sista sekund för att inte sätta fast skorna i pedalerna eftersom cyklingen skulle starta uppför. Och kanske för att jag helt enkelt inte tränat alls på det...

Hade väl varken förväntningar eller förhoppningar på loppet. Tanken var att väcka kroppen till liv och att få köra sig riktigt trött och njuta av det. Hur långt det sedan skulle räcka i RM hade jag ingen aning om. Och tiden då? Jo, helt ovetenskapligt gjorde jag ett överslag med tider som jag skulle vara väldigt nöjd med, och då blev det 67 minuter.

Det sköna med sprint är att all utrustning får plats i en väska.
SWIM - 15:12 (plats 15 av 19 i H40)
Vattenstart, först uppströms och sedan nedströms. Även om det nu inte var så strömt i vattnet. Stökigt som fasen och väldigt ovant! Kom inte in i någon rytm alls upp till vändningen. Fick många sparkar varav en rejäl som kickade av glasögonen och blev hårt nedtryckt minst 2 gånger. Kändes trångt och aggressivt. Men det är väl så det är på sprint. Sen lite bättre under tillbakavägen, men lite friare vatten och lugn och ro. Gjorde väl en navigeringsmiss när jag blev lite övermodig och körde lite för långt utan att kolla och hamnade då lite väl långt till vänster. Men annars okej för att vara jag. Även om det inte räcker långt mot de riktiga simmarna (Fredrik Haglund t.ex. som simmar på 10:15). I tiden ovan är ca 150m löpning till växling inräknad.

T1 - 1:17 (plats 9 av 19)
Inte så mycket att orda om. Några sekunders strul med våtdräkten vid fötterna och så är Kask-hjälmens visir inte helt optimalt heller. Tappar ju några sekunder på att behöva sätta på mig skorna också.

BIKE - 30:52 (plats 4 av 19)
Cyklingen börjar uppför, delvis över gatsten. Det känns ändå hyfsat lätt att hålla tryck den första biten. Det är dock utanför Carolina Rediviva som det börjar bli tungt då det stiger i ytterligare några 100 meter därefter. Sen är det bara att lägga sig i bocken och borra. 4 varv på en 5km-bana med vändpunkt skall avverkas. Efter backen och bort till vändpunkten och tillbaka ligger jag lätt i 40-45 km/h och betar av placering för placering. Carl hade några sekunder tillgodo efter SIM+T1 och honom är jag ikapp efter någon km. Det är några lite trånga partier med funktionärer som inte verkade ha full koll som känns lite läskiga men annars okej. Och 90-graderssvängen efter Carolinabacken ställer inte heller till med några problem (på sista varvet blev jag dock omkörd av en kille precis innan svängen som sedan fick ett rejält bredställ, men klarade sig precis). Av med skorna och sedan ett smidigt hopp av cykeln innan linjen.

Dagens bästa cykeltid i mastersklasserna (senior-SM kördes med drafting på annan bansträckning) var på 29:15, så 30:52 är nog inte alls så pjåkigt ändå.

Det föredömliga växlingsområdet
T2 - 00:48 (plats 10 av 19)
Helt okej växling. Endast sekunder som skiljer oss åt här.

RUN - 19:29 (plats 6 av 19)
Tuff löpbana! Precis som cykelbanan bär det uppför redan från start och givetvis rusar pulsen rejält. Lite svårare för varje varv att hålla ett vettigt löpsteg uppför. Känner direkt att det inte (för mig i alla fall) kommer att gå att hålla något sub-4:00-tempo på den här banan. Väl uppe vid biblioteket går det dock att sträcka ut lite och tänja på steget. Men det känns i benen att jag inte är riktigt van vid den här intensiteten. I Carolinaparken vänder varvet; jag träffar på Carl på vägen tillbaka och förstår att jag har minst en minut tillgodo på honom. Resterade del av fältet har jag ingen aning om. Tyckte mig höra speakern säga att Fredrik Haglund gick ut på andra varvets löpning när jag gick in för växling. Alltså ljusår ifrån. Betar sedan av de tre varven. Passerar några och blir passerad av några andra.

På sista varvet av löpningen ropar Anna (Carls sambo): "Nu kommer han!" och syftar givetvis på Carls ovana att springa om mig på slutet. Men det gör han inte. Vi springer i slutändan på nästan exakt samma tid (jag är en sekund snabbare på löpningen). Jag borde kanske kunna ha sprungit lite snabbare; dels sträckt ut lite bättre uppför och nyttjat nedförlöpningen lite bättre; det var egentligen först på sista varvet som jag löper på ordentligt utför. Tar en placering i H40 under löpningen och slutar på 1:07:36 och på en 9:e plats i H40.

Det officiella resultatet
Post-race
Kan ju inte vara annat än nöjd överlag. Klart att det finns detaljer att slipa på och om jag skulle ta ut det där lilla extra så borde jag kanske kunna ta ytterligare ett par placeringar. Mycket är förstås simningen. Utan simning hade jag varit 6:a, med bara en minut upp till pallplats. Fredrik Haglund och Pierre Schmidt finns det inte så mycket att göra åt, men resten borde jag kunna fightas mot. Oavsett vad så var det fantastiskt roligt! Bra arrangemang och en rolig och utslagsgivande bana (något kort, men med ganska många höjdmeter som kompensation). Blev riktigt sugen på att försöka klämma in resterande tävlingar i cupen nu. Vi får väl se hur jag känner mig efter Klagenfurt.

Och för att slutligen koppla tillbaka till min första triathlontävling som jag gjorde på 1:21:34. Jag skrev: "Det finns definitivt relativt enkla minuter att kapa från slutresultatet; 5 min från simningen, 2 minuter från övergångar, 2 minuter cykling och 2 minuter löpning så är man uppe toppen och slåss.". Och det var ganska precis det jag gjorde i Uppsala, i alla fall tidsmässigt.

No comments: