Tuesday, October 11, 2011

Och hur blir det med klassikern då?

Ett av målen under 2011 var att köra igenom klassikern. Tyvärr sprack det redan under det första delmomentet; Engelbrektsrundan och Öppet Spår försvann båda i ett feberlikt influensatöcken. Men efter det har det väl flutit på utan större mankemang. Bortsett från en ganska seg period efter influensan och lite krångel med hälsenan har jag kunna träna på ganska bra under säsongen.

Hittills har jag avverkat:
Vätternrundan:    8:38:00
Vansbrosimningen: 1:04:03
Lidingöloppet:    2:46:38
Sammanlagd tid:  12:28:41



Kör jag Öppet Spår (nästa år) under 7:31:19 kommer jag alltså att ha klarat klassikern på under 20 timmar. 7:30 är nog ett väldigt rimligt mål, kanske i underkant. 10:57 är förvisso min notering från 2010, men jag tror mig ha blivit i betydligt bättre fysiskt skick sedan dess. Dessutom klämde jag ju Hornbergsloppets 42km på 3:04 i år, utan att ha fokuserat särskilt mycket på skidåkningen. Tror faktiskt att det till viss del är cyklingen som givit mig en betydligt bättre core-styrka och därmed möjlighet till bättre stakning. Vem vet, om skidåkningen och träningen fungerar bra kanske till och med 6:31 och under 19h är möjligt.

När jag i början av 2010 läste lite om just klassikern så lästa jag bland annat om en herre i 40-årsåldern (som såg väldigt vältränad ut) i SATS Magasin som precis kört klart klassikern på under 24 timmar. Nu (då) hade hans PT satt upp ett betydligt "tuffare mål" - klassikern under 21h. När jag läste det då tyckte jag att det verkade mycket imponerande och svårt. Nu, 1½ år senare har jag en väldigt god möjlighet att själv köra under 20h och tycker väl kanske inte att det är så jättemärkvärdigt. Perspektiven förändras.

Å andra sidan har jag ju gjort en hyfsad resa sedan de där 10:57 (eller vad det nu var) på Vasaloppet första gången. VR-tiden förbättrades med nästan 2:30 i år och tiderna på Vansbro och Lidingöloppet är väl helt okej. Problemet med att göra ett riktigt bra resultat på Klassikern är väl just det att kräver ganska fokuserad träning i olika tidsskeden. Träning som dessutom är ganska olika.

Låt oss säga att jag nu klarar 6:31 och kommer in på under 19h sammanlagt. Vad skulle jag då kunna göra för att förbättra det hela? Tja, sub8 på VR är väl rimligt (och även målet för nästa år). Simning är inte min kopp av te, men låt oss säga 15min snabbare. Lidingöloppet, kanske sub2:30. VR kan jag lösa med samman mängd cykelträning som jag kört i år. För simningen krävs det mest att jag kommer igång (vilket egentligen också är ett måste om jag ska köra en IM på riktigt). Att kapa tid på LL är dock betydligt mer tidskrävande och skulle även göra de sena sommar- och höstloppet på cykel betydligt svårare att genomföra på ett vettigt sätt.

Triatleter in action!
Om allt ovan skulle funka, och om jag dessutom skulle kunna köra VL på 6:30 igen, skulle jag alltså kunna komma ner under 18h. Men jag kommer nog inte att göra det på ett tag. Klassikerträning och satsning blir helt enkelt för splittrat sett över hela säsongen. Nä, IM-triathlon senast 2013 och därefter full fokus på cykling och löpning är nog det som gäller just nu.

No comments: