Monday, June 18, 2012

Vätternrundan 2012 RR del 1

Såg att jag under de senaste dagarna fått en herrans massa träffar på mitt inlägg Vätternrundan 2010 vilket förmodligen speglar någon aktuell händelse. Eftersom jag var så vaaaaansinnigt långsam 2010 hoppas jag nu att fler läser denna post istället eftersom jag nu är rikitgt pr0... eller i alla fall bättre än 2010.

Jag ska börja med den korta versionen: Jag är sååå sjukt jäkla nöjd.

Den 14:e april 2010 cyklade jag mitt första landsvägspass (första träningspass på cykel utanför spinningsalen någonsin) och om någon hade sagt till mig då att jag drygt 2 år senare skulle snitta 37 km/h i 295 km runt Vättern hade jag nog total idiotförklarat denne någon och sagt att det var totalt omöjligt. Men det var det tydligen inte eftersom jag tog mig runt pölen på 8:04. Magiskt!

Cyclist HQ - det fanns även pingisbord och ishockeyspel.
Min hängmatta
Den något längre versionen: Väder- och kläderångest var väl det genomgående temat innan start. Ja bortsett från det allmänna tvivlet på min egen kapacitet då förstås. Men det är ju alltid där som en del av hela grejen. Jonas G kom och hämtade upp mig vid lunch på fredagen och vi hade en lugn tur ner till Motala. Vi letade reda på lägenheten som Jens fixat (typ 300 kvadrat 5 min från centrum, men plats för 15 pers) och inkvarterade oss. Monterade ihop cyklar och klädde sedan om för att få snurra lite på benen i ett par mil.

Torget i Motala fredag eftermiddag - observera den blå himlen
Vi rullade ett par mil i lätt tempo och stack sedan ner till torget. Jonas gjorde ett nummerlappsbyte och jag sprang under tiden in i typ 6 pers som jag träffat tidigare i cykelsammanhang. Liten värld trots en massa folk på torget. Hämtade nummerlapp och kollade lite i köptältet men handlade inte. Sista-minuten-inköp blir sällan bra. 17:30 samlades hela Sub8:30-gänget från Hofvet för genomgång. 28 startande skulle vi bli och Anders, Jens och Raymond skulle leda oss. Sedan tillbaka till lägenheten för lite hemlagad mat, Sverige-England (grymt laddande) och lite mer väderångest. Sov inget vidare eftersom jag hamnat i en hängmattetältsäng med dunbolster. Dock betydligt bättre än sovsal och luftmadrass

Laddarmat - färsk pasta och sås med skinka och ölkorv. Helt lagad på halvfabrikat.
Sverige-England behöver vi väl inte prata om.
När vi gick upp runt 7:30 var det vädermisär. Regnet fullkomligt vräkte ner och temperaturen var ca 8 grader. Efter mycket vånda blev det Assos-bibs, långa höstbibs från Rapha (rakade alltså benen helt i onödan), underställströja i merino, Hofvettröja, armvärmare och regnjacka. Dubbla strumpor, skoöverdrag och långafingriga handskar förstås. Och så en buff under hjälmen. Hade med mig en torr vindväst i ett platspåse och planerade att byta regnjackan mot vindvästen så fort regnet upphörde. För det skulle det väl ändå göra.

Åt en normal frukost, vädervåndades lite mer och åkte sedan i samlad tropp ner till starten. 10 minuter innan start slutade det faktiskt att regna! Jackan åkte av direkt och vindvästen åkte på. Sedan drog Nacka/Värmdö/Brostugan sub8.30 iväg kl 10:04. 8 timmar och 4 minuter senare var vi tillbaka.

Det inbjudande regnet!
Själva loppet då? Första dryga timmen ner till Ödeshög kändes väl sådär. Benen var lite sega och pulsen drog lite väl när det var dags att gå i vänsterled och vandra uppåt. Men givetvis var jag med i rotationen hela tiden. Efter Ödeshög vaknade jag dock till och det började kännas riktigt bra. Vägarna var riktigt blöta och det kom en del stänk. Vinden varierade mellan rakt emot och sida. Lite halvjobbigt faktiskt. Direkt efter Gränna blev det kisspaus i 2 minuter då jag också passade på att få av mig långa handskar och vindväst. Lite odisciplinerat när vi skulle iväg, men ingen katastrof.

Vår startgrupp hade en MC-eskort i starten, men eftersom vi startade samtidigt som ett Sub8-gäng (också från Hofvet) så åkte MC:n med den klugan istället. Strax innan Kaxholmen blev vi omkörda av en annan MC följd av Magnus Bäckstedt och co. Jäklar vad det gick fort. Vi låg strax över 40 km/h och de (7st vid det tillfället) bara blåste om. Men så gick det ju ganska snabbt för grabbarna också.

Backen i Kaxholmen passerades och strax var vi i Jönköping där det blev betydligt rörigare. Men mer om det i morgon.

Fortsättning följer här...

No comments: