Saturday, May 18, 2013

Göteborgsvarvet 2013 [RR]

Jag anmälde mig ganska sent. Det var väl typ veckan innan det blev slutsålt och var väl mest ett spontant infall beroende på ett sånt där "nu är det snart fulltecknat"-mail. Hade det inte varit för att jag körde GV för 2 år sedan hade jag nog inte anmält mig. Men nu var det väl så att jag dels hade positiva minnen därifrån och dels för att det är en riktig folkfest, som gjorde att jag anmälde mig.

Tanken var att ha fru och dotter med och spendera en trevlig helg i GBG. Tyvärr krockade dock detta med Valencias kalassäsong (3 kalas i helgen varav ett klätterkalas) och eftersom jag ändå får så mycket stöd av familjen gjorde vi V till viljes och lät henne (och Anna) stanna hemma och gå på kalasen (och inte missa ESC heller). Så det blev chartrat tåg för mig istället (precis som förra gången). Riktigt smidigt sätt att åka över dagen faktiskt. Den här gången hade de dessutom sett till att hämta ut nummerlappar åt oss vilket gjorde att det inte blev någon stress alls.

Startgrupp 4 - så långt fram att jag faktiskt såg flaggan
Väl på plats vid Slottsskogsvallen kände jag mig ganska rutinerad den här gången. Bytte om, lämnade in väskan och konstaterade att det skulle bli varmt. Prognoserna hade pratat om uppåt 25 grader, men den fuktiga luften gjorde att det kändes tryckande och mycket varmare än så. Värmde upp och gick sedan i god tid till startled 4 och stod för en gångs skulle riktigt långt fram.

Löpare eller triathlet poserande som löpare?
13:13 bar det av. Hade ställt in klockan på 4:30-tempo för att gå på 1:35. Första 5km gick precis enligt plan. Låg precis under 4:30-tempo, passerade Säldammsbacken kontrollerat och hade inga problem med Älvsborgsbron. Nästa 5 km gick också i princip enligt plan. Tappade några sekunder i motvinden men tog ändå första 10km på 45:16. Sen gick det i några km till innan det var slut på det roliga.

Någonstans runt 12-13 km började det gå trögt. Först märkte jag att km-tiderna började öka upp mot 4:40-4:45. När jag sen kom bort till Frihamnen och Götaälvbron var det inte kul längre. Varenda por i kroppen stod på vid gavel och energin formligen bara rann ur mig. Avenyn var en kamp och vid 18 km gav magen upp och meddelade att det var dags för nummer 2 ganska omgående (hade inte lyckats med det innan loppet). Det gjorde ju inte direkt att det gick snabbare. Men jag sa "Shut up stomach" och körde på in i mål. Kampen för 1:35 blev nu snarare en kamp för 1:40. Klarade i alla fall den med marginal och stapplade över mållinjen på 1:39:14.

Bandet på årets medalj matchade mina strumpor och skor!
Några reflexioner från dagen:

  • Allt detta vattendrickande innan loppet... Varför då? Varför springa pissnödig och med en mage full med vatten eller sportdryck. Jag förstår faktiskt inte alla dessa rekommendationer om att "vätska upp sig". Det är ju inte direkt någon ökenvandring vi talar om, utan om 21 km med vätskestation varannan kilometer. Näe, drick när du är törstig istället. Det har faktiskt fungerat för människan under många tusen år innan.
  • GV är verkligen en folkfest utan dess like. Visst är det mycket folk ute under Stockholm Marathon, men inte ens i närheten av den uppslutning som GV bjuder på. Det är inte många meter som inte har hejande folk eller en orkester närvarande. Och det är ju också en ihärdig publik eftersom det faktiskt passerar löpare kontinuerligt under nästan 6 timmar. Grymt!
  • Min tid höll inte idag. Jag var inte ens i närheten av 1:35 och ett jämt 4:30-tempo. Dock verkar det inte som om jag var ensam om den typen av resultat. Att döma av rapporter på Funbeat och människor jag pratat med under dagen var det väldigt många som led i värmen och tog slut alldeles för tidigt. Segertiden för herrarna var i år nästan 3 minuter sämre än förra året vilket är ganska mycket för herrar i den kalibern.

Så med det sagt är jag väl trots allt ganska nöjd med dagen. Ett tävlings-PB på distansen med nästan 7 minuter är väl helt okej. 1:35 tar jag en lite kyligare dag.

- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: