Friday, February 3, 2017

Ytterligare lite perspektiv på 2016

En kollega sa: "Du är ju aldrig hemma" och syftade på att jag reser mycket. För några år sedan reste jag/vi i princip aldrig utomlands. Kanske någon charter typ vart 4:e år eller något. Jag har aldrig rest speciellt mycket utomlands, varken i min barndom, ungdom eller senare. Helt ärligt så ansåg jag nog då att det inte riktigt var värt pengarna och prioriterade annat. Det där har jag ju släppt lite på nu, minst sagt, och prioriterar verkligen resande på ett helt annat sätt. Det har givetvis mycket med min nyfunna hobby - triathlon - att göra, men familjen protesterar inte direkt över att få se mig sporta på nya ställen. Gärna i kombination med möjligheter till sol och bad. Och det känns väl lite som om det är en ganska viktig del av grejen med mitt tävlande. Om varje tävling hade gått i Vansbro (no offence) tror jag inte att det hade varit lite intressant för Anna och Valencia att föja med. Under 2016 hann jag/vi med:
  • Dubai - vecka med familjen och IM 70.3
  • Fuerteventura - weekend med TT och Challenge Fuerteventura
  • Lanzarote - vecka med Anna och IM Lanzarote
  • USA - 4 veckor med familjen och IM Lake Placid
  • Frankrike - weekend med Anna och företaget.
  • Tyskland - helg med Michelle och 1000 Lakes
  • Thailand - vecka med TT och IM 70.3
  • Singapore - knappt 2 veckor med familjen

CX-VM var kallt, lerigt, blött och helt underbart!
Reseplanerna (utanför Sveriges gränser) som det ser ut för 2017 hittills:
  • Luxemburg - helg med bästa CX-klubben på CX-VM
  • England - London
  • Frankrike - lång weekend i Nice med massor av cykling
  • Frankrike - över påsk i Cannes med familjen och Cannes International Triathlon
  • Frankrike - lång weekend i Paris med Anna och företaget 
  • Österrike - med Jocke till IM Austria
  • Thailand - vecka med TT

Alla tävlingar för 2017 är väl inte riktigt spikade ännu men det börjar väl utkristallisera sig så smått. A-tävlingarna: Klagenfurt, Ultratri och Kalmar är i alla fall spikade och det som återstår är väl att lägga ut lite lämpliga delmål runt omkring dessa.

Även om det inte blev riktigt lika mycket tävlande under 2016 som 2015 blev det ju ändå en hel del:

8 st triathlon blev det under året; 2 IM, 5 HIM och 1 sprint. Betyder alltså att jag är uppe i 35 triathlontävlingar sammanlagt.

Avslutar den här listtunga posten med ett av mina absoluta favoritfoton från 2016. Tycker liksom att det speglar hela känslan med med triathlon; styrkan, naturen, friheten, ensamheten, strävan att komma framåt. Att det dessutom är fint väder och bilden är tagen under den bästa semestern någonsin gör ju inte saken sämre. Nu lämnar vi 2016 och fokuserar helt och hållet på framtiden.

No comments: