Thursday, April 3, 2014

I vetenskapens tjänst igen

Jag hakade på en studie på GIH. Igen. Förra gången blev ju ett av resultaten att jag slutade snusa och det måste ju ses som positivt. Jag förväntade mig kanske inte samma framsteg den här gången, men väl en kul grej att pröva på. Och givetvis ställer jag ju upp när vetenskapen kallar.

Den här gången syftade studien till att undersöka klossplaceringens påverkan på muskelaktivering och styrka. Typ. Det finns säkert finare termer för det hela, men jag håller mig till lekmannatermerna. En viktig del i bikefit, korrekt inställning av cykeln, är placeringen av klossarna på på cykelskorna. Alltså om jag har trampan långt fram eller längre bak. Alla ni som har lite kunskap i mekanik inser ju att kraftöverföringen mellan ben och trampa (cykel) kan påverkas en del av den. Nu är det självklart bara en del av det hela; det finns mängder av andra faktorer som påverkar. Men det GIH vill göra här är att så gott det går isolera just klossplaceringen och dessutom undersöka den i kontexten triathlon. Att få ut maximal kraft till att cykla är en sak. Men om det är triathlon som gäller vill jag ju faktiskt ha lite styrka och ork kvar till löpningen också. Så av den anledning var testerna utformade med cykling och löpning.

Daniel och (brasiliansk forskare som jag glömt namnet på) sätt på elektroder
Kalibrering framför rörelsekamerorna
Kortfattat gick det till på följande sätt: Jag började med att genomföra ett styrketest, fastspänd i en helvetesmaskin, där "vadstyrkan" mättes; pressa främre delen av foten framåt, samt dra den emot mig. Sen satte jag mig på testcykel och körde 20 minuter på jämn belastning och med fix kadens. I mitt fall låg belastningen på ca 20W över min FTP. Inte helt oävet alltså. Belastningarna skulle ligga ungefär så som jag skulle ha kört på en sprintdistans. Därefter växling och direkt upp på löpbandet för 15 minuters löpning. Samma tanke gällande tempo där (4:09 min/km och 1% lutning för min del). Sen direkt till helvetesmaskinen för ytterligare ett styrketest. Ca 40 minuter väldigt högintensivt alltså. Och lite uppvärmning på det så landade vi på en knapp timme.

Sen tillkom en timme med att koppla på alla kablar, elektroder och andra manicker förstås. Dels hade jag elektroder på tibialis, gastrocnemius och soleus. Och en herrans massa kablar från elektroderna till en kontrolldosa. Testet kördes dessutom i rörelselabbet, så jag hade ett gäng små reflekterande kulor på mig vars positioner spelades in av sensorer för att på så sätt rekonstruera mitt rörelsemönster. Till det ena tillfället hade jag dessutom några specialklossar påskruvade på skorna för att kunna testa en klossposition väldigt långt bak på skon (som man skulle varit tvungen att borra extra hål i skon för att få till annars). Och så ska man tänka på att alla dessa saker måste sitta fast ordentligt i cykling och löpning och dessutom inte ramlar av vid växlingen. Eller av svett. Då krävs det tejp. I stora mängder.

Så här snygg skulle även du vara efter 20 min på typ 300W.
Fokuserad löpning. Notera även mattan bakom. Utifall att det inte skulle gå så bra.
Tyvärr var det nu just det som hände vid första testtillfället. Under löpningen lossnade en sladd som drogs ur en elektrod och därmed försvann en mängd data. Dessutom ramlade ett gäng reflexkulor av. Så av den anledningen var jag snäll nog att ställa upp vid ytterligare ett tillfälle för att köra första testomgången igen. Grundtanken var alltså att köra vid två tillfällen med kort tid mellan (1 vecka); en gång med vanlig klossposition (dvs. den som jag normalt kör med) och en gång med en betydligt längre bak. I mitt fall nästan 7 cm längre bak, vilket initialt kändes extremt konstigt. Men jag tog mig alltså dit ytterligare en gång och körde sålunda 3 gånger.

Helvetesmaskinen - ligger och pressar (det kanske syns), ivrigt påhejad av brasilianaren.
Just den här delen av studien är dock egentligen inte den "riktiga". Daniel J genomför en mindre studie nu för att testa metoden och som del av sin magisteruppsats. Framöver kommer en större studie genomföras som jag förstått det. Ska dock bli intressant att se resultat från denna och om det är värt att borra lite nya skorna. Och så är det alltid lite kul att faktiskt göra sådana här saker; att få känna sig lite stark och för en gångs skull få lite cred för mitt löpsteg. Och andra och tredje gången fick jag en kanelbulle som belöning. Den utlovade blåbärsbullen har jag innestående, det har Daniel lovat.