Sunday, April 20, 2014

Snart dags för tävling på Fuerteventura (uppsnack)

Japp, snart är det ju dags för Challenge Fuerteventura igen. Förra året gick det på 5:32 och förhoppningsvis borde det väl gå snabbare i år. Men frågan är hur snabbt; både hur snabbt det borde kunna gå och hur snabbt det i realiteten går. Körde sista fart/brickpasset idag och känslan är ju faktiskt klart positiv. Jag skrev ju en statusrapport inför förra året och skulle jag göra en idag skulle den nog se ganska likvärdig ut. Bortsett från att jag känner mig ännu lite mer säker på simningen, hyfsat säker på cyklingen och väldigt nöjd med löpningen. Men vad borde det då innebära i tid?

Simningen gick förra året på 42:32 - inte lysande snabbt men för mig ett enormt genombrott i min mediokra simning. Diskbråcket har gjort att jag inte gjort de framsteg som jag hoppats på hittills i år. Men lite snabbare borde det kunna gå, så vi säger 2:00-tempo rakt över och 38 minuter.

Cyklingen gick på 2:56 och var väldigt mycket långsammare än vad jag hade räknat med. Å andra sidan hade jag gravt underskattat banans höjdmeter. Känner mig dock ganska komfortabel med cykling och med genomförd vinterträning så jag tror att jag kan putsa en del. Vi hugger till med bra vindar, starka ben och 2:45.

Löpningen blev ju alldeles för stum förra året. Hade stora förhoppningar men landade på halvmediokra 1:48 på en förvisso inte helt trivial bana. Men jag är väldigt mycket snabbare och löpstarkare i år så jag hugger till med 4:30-tempo och 1:35.

Växlingarna gick på 7 minuter sammanlagt och där tror jag inte att det finns så mycket tid att kapa. Lägger jag då samman alla tider blir det 5:05. Och så lägger vi på "jävlas"-faktorn på 5 minuter så bli det 5:10. Det är en tid som jag skulle vara grymt nöjd med. Under 5 timmar ska jag ju någon gång, men det är inte på Fuerteventura som jag kommer att göra det, banan är alldeles för tuff för det. Så 5:10 som måltid och 5:20 som skamgräns säger vi.... (kommer säkert att få ångra det där sista).

Nu kör vi!

3 comments:

BoE said...

Lycka till och lämna ingen möda sparad!

Fredde said...

Ha ha "skamgräns"...

Finns det någon online-tracking så man kan internet-heja på dej??

Middleman said...

BoE: Tack! Ska jag givetvis inte göra.

Fredrik: Här - Trackingsport - borde det gå att följa live.